Kan ik i.p.v melk, water gebruiken om pannenkoeken te maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
110.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kan zoals Amadea zegt.
Sommige mensen die allergisch zijn voor melk kunnen wel yoghurt verdragen. Pannenkoeken kunnen ook prima met yoghurt gemaakt worden, gewoon zelfde hoeveelheid aanhouden. Maar wel wat baksoda toevoegen (geen bakpoeder), anders smaken je pannenkoeken zuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook de scharreleieren mix van Koopmans kopen, daar hoeft geen melk in, maar water.

Antwoorden (5)

Ja, dat kan. Doe bloem in een kommetje, voeg er een eitje aan toe, een zakje vanillesuiker, en een flinke snuf zout.
En dan doe je er telkens wat water bij tot je een mooi beslag hebt.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord. Dat mensen het c
niet vinden smaken in bijzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel Amadea, het smaakte gewoon hetzelfde als wanneer je melk gebruikt.. Plus van mij
Je kan een pannekoek prima bakken met water ipv melk. Zelf doe ik het vaak met bier. Dit maakt de pannenkoek smaakvoller dan met water en met ze heerlijk luchtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt pannenkoeken ook bakken zonder melk, er zijn immers veel mensen lactose-of koemelkgevoelig.
Neem je gewoon water, dan worden ze alleen wat flauwiger van smaak. Neem je echter Spa rood dan worden ze wel lekker luchtig. Een geprakt banaantje geeft ook een lekker smaakje erdoor. Je kunt ook karnemelk gebruiken, sojamelk, geitenmelk en nog een tip als je wel melk mag, maar het gewoonweg niet in huis hebt;
Koop eens een pakje melkpoeder. Blijft heel lang goed en je hoeft het alleen aan te roeren met water om melk te krijgen. Bij AH staat het bij de houdbare melkproducten en op het pakje staat de naam "Elk".
amc
11 jaar geleden
jazeker kan dat, maar de smaak van water is natuurlijk wel anders dan die van melk, èn dat proef je.

als het een noodgreep is om toch maar pannenkoeken te kunnen maken, dan zou ik zeggen: doe maar, je proef 't wel!

voor een volgende keer, wil ik je raden om een literpak houdbare melk in huis te hebben, daar mankeert niets aan, alle supermarkten verkopen het, je moet het goedkoopste merk nemen en dan de magere melk, daar zit geen bijsmaak aan als je er mee 'werkt', ik drink het dagelijks in mijn koffie, maar zo uit een glas proef je het wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt water gebruiken in plaats van melk om pannenkoeken te maken, hoewel de smaak en textuur wel wat anders zullen zijn. Als je water gebruikt in plaats van melk, zullen de pannenkoeken iets minder romig en smeuïg zijn dan pannenkoeken gemaakt van melk.

Als je water gebruikt kun je wat extra vet toevoegen aan het beslag om het smaak- en textuurverschil te compenseren. Je kunt bijvoorbeeld een beetje extra boter of olie toevoegen aan het beslag of in de pan doen bij het bakken van de pannenkoeken. Als je ipv koemelk wel andere melk in huis hebt, kun je die trouwens beter gebruiken want dan hoef je niet te 'compenseren'. Denk aan bijv. amandelmelk, sojamelk, kokosmelk of karnemelk.
een jaar geleden