Hoe maak je rijst in de oven klaar?

Ik hou heel veel van rijst, en ik vroeg me af of je ook rijst in de oven kunt maken. Want er is een ovenpasta die ik superlekker vind (met tomaat, ui en courgette) en ik vroeg me af of dat ook met rijst kon ;). En hoe warm zou de oven moeten en hoe lang, als het mogelijk is? Moet er water bij etc? Alvast bedankt!

Toegevoegd na 1 minuut:
O, en zonder vlees!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
16.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die ovenpasta moet ook met rijst kunnen en ja er moet natuurlijk water bij want rijst neemt minstens zijn eigen gewicht in water op bij het koken. Probeer het eerst eens met een klein schaaltje rijst na het koken van dit gerecht met de pasta, dus met saus en voldoende water.. Houd gewoon dezelfde temperatuur en duur aan als de pasta.

Het beste antwoord

Dat kan door rijst en water in een opwarm kom met vast deksel toe te voegen.
Natuurlijk gaat dit niet in een standaard normale oven. Gebruik hiervoor een microgolf of combioven (oven met verschillende functies) Lees je handleiding voor de juiste opwarm optie. Er bestaat tegenwoordig ook pakjes rijst speciaal voor microgolf of combioven die je volgens de gebruikersvoorwaarden klaarmaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan je rijst perfect in de oven klaarmaken.
Eerst een ui fijnsnijden en aanfruiten in een weinig boter of olie, als de ui glazig is geworden voeg je er de andere ingrediënten (wortel, selder, courgette enz.) aan toe, de in blokjes gesneden tomaat voeg je pas aan het eind toe.
Na een minuutje voeg je er de rijst aan toe, even goed rondroeren en bouillon opgieten, hier geldt nog steeds het regeltje van tweemaal het volume van de rijst, dus 1 kop rijst en dezelfde kop tweemaal vullen met bouillon.
Deksel op de pot en in een oven van 200 graden.
Af en toe even controleren en van zodra het vocht opgenomen is door de rijst is hij gaar.
Een flinke handvol gehakte peterselie toevoegen en de tomaat, even doorroeren en de rijst is klaar om te worden geserveerd.
Je kan er eventueel nog wat schilfers Parmezaan overstrooien.
Heel lekker bij een mooi stukje gebakken vis, smakelijk ;-)