Hoe maak ik een kwarkcake?

Ik heb ooit zelf in een grijs verleden een kwarkcake gekocht bij een supermarkt. Een tulband met echte kwarksmaak. Deze is nu niet meer te krijgen, maar hoe maak ik zoiets zelf? Kwark door het beslag mengen helpt niet, heb het al eens geprobeerd en dat geeft geen enkele kwarksmaak.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Het beste antwoord

Wil je echt kwark proeven, dan heb ik een heel eenvoudig, snel recept, dat erg lekker is (vinden wij);
Doe in een keukenmachine;

1 kg. kwark,
125 gr. zachte boter,
300 gr. witte basterdsuiker,
3 el. griesmeel,
1 pakje vanille puddingpoeder,
6 eieren,
snufje zout,
½ pakje bakpoeder,
geraspte citroenschil.

Laat de machine draaien of doe het gewoon met de mixer, tot je een glad beslag hebt. Je kunt er een vulling doorroeren van kersen, mandarijntjes uit blik (uitgelekt) enz. maar het hoeft niet. Vul de massa in een ingevette, met paneermeel uitgestrooide springvorm en bak hem in een voorverwarmde oven van 200 graden C. ca. 45 min.
Heb je een hete luchtoven, bak hem dan eerst 45 min. bij 170 graden, schakel naar 120 graden en bak dan nog eens 10 min.
Laat hem na het bakken nog wat afkoelen in de oven met licht geopende deur, anders kan hij scheuren op het oppervlak.

Wil je een kwark cake met cakedeeg in een tulbandvorm;

Klop 4 eierdooiers met 250 gr. suiker.
250 gr. bloem, 250 gr. kwark, 1 zakje bakpoeder en 150 gr. gesmolten boter toevoegen.
Klop apart de 4 eiwitten stijf en schep dit eiwitschuim luchtig door het deeg.
Doe het beslag in een ingevette tulbandvorm.
Zet het in een koude oven en schakel hem dan in op 180 graden C.
Laat ca. 50 min. bakken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wil je in het bovenste recept vruchtjes o.d. toevoegen, dan moet je die dus niet mee laten draaien als je alles in de keukenmachine doet. Die moet je er natuurlijk doorheen scheppen. Het staat misschien iets ongelukkig opgeschreven. ;)
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral die tulband ga ik proberen!

Andere antwoorden (1)

Ingrediënten
125 gram boter
200 gram suiker
2 theelepels gesuikerd citroenrasp
sap van een halve citroen
5 eieren
900 gram kwark
4 eetlepels griesmeel
100 gram rozijnen
Bereidingswijze
De boter met de suiker schuimig roeren. De citroenrasp, eierdooiers, één voor één, kwark (het nat eraf schenken), citroensap, griesmeel en rozijnen toevoegen en mengen. Eiwitten apart stijf kloppen en door de massa scheppen. Bak de cake in ca. 1 uur op 150 graden C. in een voorverwarmde oven.

Ik kwam dit recept tegen ik zou er persoonlijk geen rozijnen doordoen maar banaan of appel.