Is er verschil tusseen broodbakblik of een cakebakblik?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
14.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik heb wel eens brood in een cakeblik gebakken, wil best hoor

Antwoorden (3)

Een brood is groter dan een cake en daarom de vorm ook. Een broodbakblik is dus groter en dikker, ook omdat brood bij een hogere temperatuur wordt gebakken.

Toegevoegd na 32 minuten:
Met groter bedoel ik eigenlijk hoger; de bodems zijn ongeveer even groot.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een goed broodbakblik is van ijzer, en een cakevorm niet. Volgens mij kan een broodbakblik ook tegen hogere temperaturen.

http://www.reformhuissmulders.nl/v1/Recepten/broodbakken.htm
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Qua materiaal is er geen verschil. Als je een bakblik van goede kwaliteit koopt zijn beiden gemaakt van blauw staal.
Het enige verschil is het formaat en de vorm van de blikken.
Voor brood zijn er in principe maar twee vormen: rond en rechthoekig. En voor dat er mensen zijn die hier een opmerking willen over maken ja ik weet het er zijn verschillende formaten maar ik heb het over de vorm.
Voor cakes heb je allerhande verschillende vormen zoals tulband, halfrond, rond en noem maar op je kan het zo gek niet bedenken of er zal wel een vorm voor zijn.
Voor de rest zijn beide blikken even resistent tegen hoge temperaturen daar beide van het zelfde materiaal zijn gemaakt.
Bij verantwoord gebruik zijn beide blikken verschillende jaren bruikbaar. Ik heb zelfs nog bakvormen die reeds door mijn overgrootmoeder werden gebruikt en deze doen het zelf beter dan nieuwere vormen.
Nog even een opmerking: porseleinen vormen zijn niet geschikt om cakes te bakken daar deze de warmte niet goed genoeg geleiden.