Een schaal is wijder en niet zo diep, en vaker ovaal dan rond. Een kom is meestal rond en de inhoud kleiner dan die van een schaal.
Amadea
6 jaar geleden
Een schaal is meer om eten te presenteren, bijvoorbeeld koude schotel, een kom om eten in te bereiden, bijvoorbeeld pannenkoekenbeslag.
6 jaar geleden
Het zijn wel synoniemen maar toch zit er een verschil in.

Een kom is altijd rond en een schaal of schotel kan ook langwerpig of ovaal zijn en is meestal ondieper dan een kom.
Een schaal wordt ook meestal gebruikt om eten te serveren/presenteren , ze heten ook vaak 'presenteer-of serveerschalen...ik heb nog nooit van een presenteer-/serveerkom gehoord.
Kommen zijn ook meestal van aardewerk of porcelein en kunnen ook grof of ruwer bewerkt zijn dan schalen...een slakom van glas bijv. zal dikker en grover van vorm zijn dan een glazen taartschaal, die overigens ook op een voet kan zijn en dan ook wel 'plateau' genoemd wordt. Een kom is rond en bol van vorm en zal dan ook geen taart presenteren.
Een kom heeft echt de vorm van een halve bol en is dieper dan een schaal...deze is altijd ondiep of zelfs plat.
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou, een groenteschaal of aardappelschaal is niet ondiep of zelfs plat, heeft zelfs een deksel.
amc
6 jaar geleden
Klopt, toch zegt men dan, ondanks de diepte, schaal omdat ze meer bewerkt dan kommen zijn, meestal ook nog 2 oren hebben én inderdaad vaak ook een deksel. Dit zijn dan ook meer serveeritems die er mooi op tafel uit moeten zien (vaak passend bij een compleet servies). Bij zo'n compleet eetservies hoort vaak ook een diepe halfronde bol en dat is dan de slakom.
Een schaal is altijd iets sjieker dan een kom.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+het complete servies doet de deur dicht... met of zonder kommen :)