Hoe lang kun je verse gember nog gebruiken?

Even opnieuw wegens hinderlijke tikfout. Ik heb hier nog een flink stuk liggen, maar die ligt al wel meer dan een maand denk ik. Aan sommige uitstulpjes zitten hier en daar wat (schimmel)plekjes en de schil is wat rimpelig geworden. Ook zit er al een flinke uitloper aan.

Voor de rest ruikt ie bij het afsnijden nog wel fris. Ik kan hier momenteel in de buurt niet aan verse komen, dus ik vraag mij af of ik deze nog wel gewoon kan gebruiken of wordt de smaak dan anders bij het bereiden/meebakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
38.8K

Het beste antwoord

Snij de schimmelplekjes eraf en dan kan je de rest nog wel gebruiken, maar ik doe het anders: na aankoop rasp ik de gehele wortel en doe deze met iets water in een ijsblokjesvorm in de vriezer. Heel gemakkelijk te pakken als je het nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het word een beetje droog, maar dat zal alleen de smaak sterker maken.
Ik heb gember al eens voor twee maanden bewaard, als het langer dan dat ligt komt er schimmel op.

Beste optie; bevries het. Maar wikkel het wel in plastic.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik ga er trouwens vanuit dat je het kookt, en ik heb nog nooit gehoord van iemand met gember vergiftiging
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de schimmelplekjes en de schil weghalen=P Je kan het nog gewoon eten, gember is namelijk heel lang houdbaar. De smaak kan iets minder sterk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de gember nog prima gebruiken, gewoon de schimmelplekjes verwijderen. Verse gember kan je gedurende enkele weken in de koelkast bewaren. Gember kan je ook goed invriezen. Als je gember nodig hebt rasp je wat van het ingevroren stukje af. Zo heb je altijd verse gember in huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik gember gekocht heb, dan schil ik hem en hak de wortel in kleine stukjes. Daarna in een plastic zakje in de vriezer. Zo heb ik altijd verse gember in handzame porties in voorraad.