Water koken in een pan of een waterkoker?

Wat is goedkoper en wat is beter voor het milieu?

(Bijvoorbeeld als je pasta gaat koken. eerst het water in een pan koken of in een waterkoker?)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Koken
5.4K

Het beste antwoord

De waterkoker is vaak gelijkwaardig met de fluitketel op een gasfornuis. Op een inductiekookplaat of gloeiplaatje wint hij zeker. En over een jaar of zo zal de waterkoker zeker winnen. Bij kleinere hoeveelheden water doet hij dat nu al.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De ouderwetse fluitketel op een gas vlam is nog steeds het best en voor je pasta gewoon een open pan. Elektriciteit gebruiken voor verwarmen kost eigenlijk altijd meer brandstof dan direct brandstof gebruiken voor verwarming. Tenzij je 100% wind kracht of zonne-energie gebruikt voor je elektriciteit maar dan nog moet je op een grotere schaal kijken. Zolang nog niet alle elektriciteit op milieuvriendelijke manier wordt gemaakt betekend dat dus dat wanneer je milieuvriendelijk opgewekte elektriciteit gebruikt voor je water die milieuvriendelijke elektriciteit ergens anders niet kan worden gebruikt. We gebruiken water kokers omdat ze makkelijker en sneller zijn en zeker als je kleine kinderen hebt: veiliger. Niet omdat ze milieuvriendelijk zijn.

Als je huis volledig zelfvoorzienend is met zonne en wind energie en dus geen elektriciteit van het net trekt is het wel beter een water koker te gebruiken. Maar er zijn heel weinig huizen die dat halen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waterkoker hier doet in 90 seconden anderhalve liter van kraantemperatuur tot kook opwarmen tegen 2500 watt.

Pannetje zal er iets langer over doen.
(U kookt elektrisch overigens? Zou eenvoudiger zijn voor de vergelijking.)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De waterkoker is vaak sneller als je op gas kookt. Wij krijgen strax inductie, dan maakt het waarschijnlijk niet meer zoveel uit. Momenteel koken we op campinggas, dat is zo duur dat de waterkoker echt veel voordeliger is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elektriciteit geeft een kleiner rendement met verwarmen in vergelijking met fossiele brandstoffen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent je er wel van bewust dat de meeste elektriciteit met fossiele brandstoffen is gegenereerd?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik schreef fossiele brandstoffen waar gas misschien beter was, maar ik deed dat om te onderschrijven dat je energie verlies bij omzetten van elektriciteit naar warmte groter is dan van gas naar warmte. Dit is ook het geval met "groene" elektriciteit welke uiteraard wel te prefereren is boven gas.
Dat ligt ook weer aan de waterkoker.

Ik had in Turkije voor 2 euro een waterkoker gekocht. Deze bestond uit:
Een stekker
En plastic kan.

Hier zat dus verder niets in, er werd gewoon 220 op het water gezet, en hierdoor begon het te koken.
Bij deze manier heb je in principe een rendement van 100%, het enige wat er gebeurt is het verhitten van het water. (maar het is wel levensgevaarlijk)