Ik wil graag een recept maken waarvoor ik glucosestroop moet gebruiken maar wat is dit? en kan ik dit vervangen door normale of appelstroop?

ik wil een chocoladezandgebak met karamel maken waarvoor ik 3 eetlepels glucosestroop moet gebruiken, wat is dit? en kan ik dit bijvoorbeeld vervangen door appelstroop of is dat niet hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
52.7K

Antwoorden (3)

Glucosestroop is een zoetstof, je kan ook andere zoetstoffen gebruiken. Appelstroop zou kunnen, persoonlijk lijkt mij dit in combinatie met chocoladezandgebak niet lekker. Je kan zelf glucosestroop maken door druivensuiker met een beetje water in een pannetje te laten smelten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Glucosestroop is een oplossing (tot 80%) van glucose (druivensuiker) en maltodextrines in water. Het wordt verkregen door enzymatische afbraak van zetmeel. Zetmeel is een polymeer van glucose, maltodextrines zijn een tussenproduct en bestaan uit enkele aan elkaar gekoppelde glucosemoleculen. Glucosestroop kan gemaakt worden van alle soorten zetmeel, zoals van mais, tarwe, aardappel of andere planten. Op het etiket hoeft de bron van het zetmeel niet vermeld te worden, omdat het niet allergeen is.
Glucosestroop is minder zoet dan suiker, maar is veel makkelijker in gebruik bij de productie van levensmiddelen.
Organische rietsuiker, ahornsiroop, groene stevia en honing kun je als gezonde vervanger gebruiken, appelstroop zal de smaak nadelig beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"Glucosestroop wordt veel gebruikt in gebak en taart ter voorkoming van kristallisatie van de suikers en om cakedeeg vochtig te houden. Glucosestroop wordt gebruikt voor vullingen en om er fondant mee te maken. Men kan zelf glucosestroop maken door een deel druivensuiker met een gelijk deel water op het vuur in te laten dikken tot stroopdikte. Hiervoor is wel een schone pan met een dikke bodem nodig. Glucosestroop wordt vooral veel gebruikt in suikergoed, chocoladebereidingen, spekkies en karamels (toffees)".

Glucosestroop is een oplossing van druivensuiker (glucose) in water. De stroop wordt verkregen door enzymatische afbraak van zetmeel. De vloeibare suikerrijke vloeibare massa wordt verkregen door vorming en raffinage van glucose, vooral uit tarwezetmeel.

Ik heb een receptensite gevonden waar ook allerlei andere lekkernijen staan die je zelf met glucosestroop kunt maken.

http://www.mijnreceptenboek.nl/ingredienten/zoetmiddelen/glucosestroop.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Glucose-fructosestroop

Hier staat handig omschreven hoe je het zelf kunt maken.
http://www.cupcakesenmuffins.nl/toppings/glazuur-icing/glucosestroop/

"Een voorraadje glucosestroop maakt u als volgt; smelt 250 gram glucose (als druivensuiker te koop) met 15 ml water in een pan met dikke bodem. Roer zacht en werk alle kristallen aan de wanden weg. Als alles is opgelost houdt u op met roeren en breng de massa aan de kook. Laat 30 seconden doorkoken. Bewaar de stroop in een goed afgesloten pot".

http://www.deleukstetaarten.nl/forum/viewtopic.php?id=35706