wat is het recept van surinaams broodje kip van broodjeszaak tjin's?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (2)

Dat kan je het beste aan de zaak zelf vragen...Kans is alleen klein dat ze het zelf geven.

Maar het algemene recept is:

Ingrediënten voor 4 personen
80 gram Kouseband
4 stuks Surinaams Puntje
1/2 Madam Jeanette peper
2 theelepels Exotimex Knoflook
2 eetlepels Faja Lobi Kip in Masala (marinade)
150 gram kipfilet
mespuntje gemalen komijnzaad
1/2 ui
7 eetlepels olie
1 theelepel tomatenpuree
1/2 kopje water

Bereidingswijze
Olie verhitten en kip in blokjes snijden. Ui, knoflook en peper in de olie fruiten, de kip hieraan toevoegen en bakken tot het bruin wordt; de Kip in Masala (marinade), de komijn en de tomatenpuree toevoegen en het geheel enkele minuten omscheppen, vervolgens kouseband en het water hieraan toevoegen en het geheel 10-15 minuten op zacht vuur laten sudderen. Zout naar smaak toevoegen.

Serveertips
Snijd het broodje open smeer er eventueel nog een beetje pikantesaus op doe er dan wat van de kip en groente op en dan de komkommmer en rode ui. heerlijk gewoon
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn talloze recepten voor Surinaamse kerriekip en deze zaak zal zijn eigen receptuur hebben, zoals gebruikelijk. Tenzij je hier toevallig werkt en je het 'beroepsgeheim'aan je laars lapt, zal het altijd 'gokken' blijven.
Toch kan je heel simpel zelf een recept bedenken en jouw eigen broodje kip creëren.
Je hebt alleen een potje roti kruidenmix nodig en die zijn te koop bij Jumbo en natuurlijk ook wel in de toko's hiervoor.
Deze kruiden geven de specifieke smaak van de Surnaamse keuken.

Verwarm de oven vast voor om de broodjes af te bakken, snijd dunne plakjes komkommer en leg ze in een kommetje azijn, snipper een uitje en snijd de kipfilet in reepjes of pluk stukken van een gegrilde kippenbout.

Zet een wok of pan op het vuur, schep er enkele eetl. kruidenmix in en doe er een laagje olie bij. Verwarm de pan nu op een laag vuurtje.
Voeg, als alles warm is de gesnipperde ui en ringetjes rode peper naar smaak toe.
Roer alles goed door elkaar en doe de kip bij. Doe er 1 blikje tomatenpuree bij en roer alles goed door elkaar. Doe er dan genoeg water bij zodat de kip onder staat.
Zet het vuur op medium zodat de kip aan de kook komt en roer af en toe.
Geen deksel op de pan doen want het water moet verdampen en als dit het geval is,
is de kip zo gaar dat je hem met de spatel doormidden kunt drukken.
Zo niet, dan doe je nog een beetje water erbij en kookt nog iets langer.
Doe de broodjes in de oven en laat de komkommer vast uitlekken.
Als de kip gaar is, doe je hem op het broodje samen met de komkommer.
amc