Doordat de deeghaken van de broodbakmachine in het brood blijven zitten heb ik altijd brood met gaten. Is dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
15.1K

Antwoorden (4)

In theorie kun je dat wel voorkomen maar het is nogal een gedoe. In de handleiding kun je vinden na hoeveel tijd de machine klaar is met kneden en overgaat op rijzen/bakken (mijn eigen machine geeft op dat moment bijvoorbeeld een geluidssignaal, zodat je weet dat je op dat moment de maanzaadkorrels er mag doen of de knip bovenin mag maken).
Op dat moment kun je de haken verwijderen, maar dan moet je wel heel voorzichtig met het deeg omgaan omdat het op dat moment kwetsbaar is voor temperatuurschommelingen en induwen.

Een tweede manier is (als je machine dat kan) eerst een programma in te stellen voor Alleen-Kneden, dan de haken eruit peuteren en daarna een programma voor Alleen-Bakken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij de meeste broodbakmachines kan u de kneedhaak niet uit de kuip verwijderen en rest dus maar één optie, dat is na het kneden de deeg in een aparte bakvorm doen en in een conventionele oven bakken.
Het voordeel is ook nog dat het meer de vorm heeft van een broodje van bij de bakker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik mijn BBM eigenlijk alleen on mijn deeg te laten kneden en te laten rijzen.
Na de aangegeven tijd haal ik het eruit en vorm er met de hand een ovaal brood van of maak er puntjes/bolletjes van. Die leg ik dan op een met bakpapier uitgelegd bakblik en bak het zo in mijn oven op hete lucht stand.
Ik vind het brood uit de machine, afgezien van het lelijke gat, ook nog eens geen mooie vorm hebben. Een brood in een mooie ovalen vorm (of rond) kan je ook nog eens bestrooien met nootjes, sesam e.d. en dat gaat in een bakmachine niet(^-^).
Hij is echter perfect om te kneden en te laten rijzen!
amc
10 jaar geleden
als je de haak er niet kan uithalen bak dan een groot brood en begin te snijden langs de kant van de bodem, dan heb je 2 beschadigde sneden.