Hoe maak je griekse witte kool salade zoals je deze in een restaurant geserveerd krijgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
22K

Antwoorden (4)

- Zakje gesneden witte kool
- Worteltjes
- Komkommer
- 1/3 azijn en 2/3 olie
- suiker, peper, zout

Maak schijfjes een gedeelte van de komkommer (niet helemaal) en rasp een tweetal worteltjes.
Breng de azijn, olie, peper, zout en suiker in een pannetje aan de kook, zodat de ingredienten goed opgelost zijn in de olie / azijn. Laat deze dan afkoelen.

Breng de gesneden witte kool, de geraspte worteltjes en de komkommerschijfjes bij elkaar en giet hierover de dressing van azijn/olie. Laat het afkoelen in de koelkast (de dag erna is de salade altijd het lekkerste!!!)

Serveren met groene pepertjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De versie met fruit:

Ingrediënten:
1 kleine witte kool
3 eetlepels olijfolie
1/2 eetlepel suiker
3 eetlepels azijn
1 blikje ananas
1 blikje mandarijntjes
1/2 kopje rozijnen

Bereidingswijze
1.Was en snijd de kool fijn en doe in een kom. Meng in een kommetje olijfolie, azijn, suiker, 2 eetlepels ananassap en 2 eetlepels mandarijnsap. Roer dit door en schenk over de kool. Snijd de ananasschijven in blokjes en doe samen met de partjes mandarijn en rozijnen door de kool. Laat een paar uur staan, maar roer regelmatig om.
2.TIP: vervang de witte kool eens door spitskool.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ik persoonlijk de lekkerste vind is als volgt:

1kg witte kool zo fijn mogelijk julienne snijden (reepjes)
voeg vervolgens 100 gram rozijntjes toe.
vermeng dit vervolgens met yoghurt en mayonaise naar smaak, (of pak yoghurt mayonaise)
voeg een klein scheutje azijn toe, ongeveer 10 tot 20 cl
maak op smaak met poeder suiker

luchtdicht afdekken en gekoeld bewaren
3 dagen houdbaar vandaag, morgen en overmorgen)

Tip: vandaag maken morgen eten, de fijne poedersuiker voorkomt klontjes en zet zich sneller om naar alcohol.
dit alcoholpercentage is de volgende dag nauwelijks merkbaar maar veranderd de smaak compleet.
(zelfde proces als wijn en whiskey {de maillard reactie})

grovere suiker zorgt NIET voor een langere houdbaarheidsdatum, wel een mindere smaak.
het overschreiden van de houdbaarheidsdatum is op eigen risico, houd er rekening mee dat er een melkproduct in zit en er snel schimmels in kunnen ontstaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vele koks hebben hun eigen recepten, daarom zal de smaak per restaurant verschillen. Hier één van de vele recepten.
Als je de kool blancheerd, zal hij beter verteren en langer houdbaar zijn.

Benodigdheden:
1/2 gesneden kleine witte kool, ( blancheer de kool en wortel 1 min. in kokend water, spoel koud en droog het op een doek o.i.d.) 1 klein blikje ananas stukjes, kleine wortel grof geraspt, 2 eetl gesneden verse bieslook, 1/2 eetl dragon, 3 eetl azijn, 2 eetlepels suiker, 3 eetl remouladesaus, peper & zout

Bereidingswijze:
Meng de remouladesaus, de suiker, klein beetje ananas sap, met de azijn tot een glad geheel. Roer de dragon en de gesneden bieslook er door. Schep de witte kool, de ananas en de wortel door de dressing. Eventueel op smaak brengen met peper en zout.
Indien goed afgedekt en koel bewaard en niet met handen in de salade gekomen voor gebruik, meerdere dagen houdbaar.