Is mijn desem van witte bloem nu klaar voor gebruik? Zo ja, hoe gebruik ik het dan?

In mijn pogingen om lekker brood te maken ben ik aangeland in desemland. Op het internet vind ik allerlei verschillende, met elkaar strijdende, recepten. Hoeveel van deze pap moet ik nu met hoeveel witte bloem, zout en water mengen en kneden om een goed, 'gewoon', wit brood te maken? En dan graag op een manier die enige zekerheid op een goed resultaat geeft.

Toegevoegd na 1 uur:
De desem is vorige week woensdag, dus zes dagen geleden, begonnen met drie lepels bloem en evenveel water. Elke dag daarna doorgeroerd en wat bloem en water toegevoegd. Wat er nu in de weckfles zit heeft de consistentie van (Hollandse) yoghurt. De luchtbellen zijn er vanaf dag drie. Dag vier en dag vijf was er ook een toename in het volume te meten (want met een elastiekje om de fles op het niveau na toevoegen van bloem en water kan je dat meten), maar vanaf gisteren komt het niet veel meer omhoog.
Een eerdere poging leidde tot een erg compact, hard (mis)baksel.
Heb ik enige kans van slagen als ik 200 gram van die 'yoghurt' afneem en dat met 500 gram witte bloem, 10 gram zout en 250 gram water met mijn keukenrobot tot een deeg kneed, dat vorm en bijvoorbeeld een nacht lang in de broodvorm laat staan en dan in de oven bak?
Of is er niet zoveel aan te doen om (een beetje) zeker te zijn van succes?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb al eindeloos geprobeerd fatsoenlijk desembrood te maken.
Ik heb echter nog geen perfect recept gevonden.
Misschien is mijn desem nooit actief genoeg. Ik heb maar één keer gehad dat hij letterlijk de pan uit rees, en dat was toen ik hem aan het opstarten was (met meel en aardappelwater).
Ik gebruik altijd speltmeel of evt volkoren tarwemeel, maar ik denk niet dat dat het probleem is.
Wil het brood een beetje goed rijzen dan moet ik zoveel desem toevoegen dat het brood me weer te zuur wordt.
Tegenwoordig voeg ik dus toch ook gist toe. Dan heeft het brood iets van de desem-eigenschappen maar rijst het toch iets beter.
Op 500 gram meel (450 spelt, 50 rogge) gebruik ik 100 gr desem en 1 tl gist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na een week heb ik de helft van de desem weggegooid en ben ik doorgegaan met het voeden van de andere helft. Na twee dagen extra voeden en wachten kwam er leven in de brouwerij.
Met 200 gram van die blubber en 500 gram verse bloem, (bijna) 300 gram water, 2 plat geslagen pilletjes vitamine C en 10 gram zout heb ik een mooi brood gebakken. De eerste rijs duurde twee uur; de tweede rijs een nacht (ongeveer acht uur). Geen doek of wat anders op de vorm want dan dijt het uit naar opzij. Zonder doek gaat het vooral omhoog.
Toen 30 minuten in de oven van 180 graden. De korst leek krokant, maar bleek na een uurtje toch al weer zacht te worden.

Het beste antwoord

deze maak ik als mijn zoon komt het brood is goed ,en anders maak ik het met een herman is ook een starter misschien heb je er iets aan het filmpje laat zien hoe je
het kan vouwen

622 gram tarwebloem
411 gram actief desem op basis van tarwebloem,
290 gram water, lauwwarm
16,2 gram zout
65 gram ongezouten zachte roomboter
31 gram honing
33 gram (volle) melkpoeder
2 bakblikken van 21 cm ingevet
Deeg kneden met een mixer:
Doe alle ingrediënten in de kom en kneed op lage snelheid door elkaar. Kneed (KitchenAid stand 2 in 8 – 10 minuten tot een deeg. Het hoeft nog niet helemaal ontwikkeld te zijn, je kunt er nog geen vliesje van trekken. Het deeg kleeft nog een beetje, geen extra bloem toevoegen!

1e rijs en tussendoor vouwen:
Doe het deeg in een licht met zonnebloemolie ingevette kom, 1 x keren zodat alle kanten met wat olie bedekt zijn. Dek de kom af en laat het deeg 3 uur rijzen. Vouw het deeg na 60 en 120 minuten zoals een brief in 3-en. Je kunt het vouwen in de kom doen als de kom groot genoeg is of je haalt het deeg er even uit. Pak het deeg aan de bovenkant en trek het wat uit en vouw het over zichzelf heen, doe dat ook met de onderkant. Draai het deeg en doe dat ook vanaf de zijkanten.

Vormen:
Stort het deeg op een licht bebloemd of licht met olie ingevette werkplek en verdeel
het in 2 gelijke stukken.
Bol beide deegstukken losjes op en laat ze afgedekt 25 minuten liggen.
Rol het deeg met een deegroller (deegroller licht invetten) uit tot een rechthoek.
Let erop dat het deeg niet breder wordt dan de lengte van het bakblik.
Rol het deeg vanaf de bovenkant op, druk de naad steeds iets aan.
Knijp de naad aan de onderkant dicht en leg het deeg met de naad naar beneden
in het bakblik.

2e rijs:
Dek de bakblikken af en laat het deeg in ± 3 uur op kamertemperatuur bijna
in volume verdubbelen.
Het zal dan een stukje boven de rand van het bakblik uitsteken.

Oven voorverwarmen:
Oven met boven- en onderwarmte: verwarm de oven voor op 220 °C.
Let erop dat je de oven op tijd aanzet,

Bakken:
Oven met boven- en onderwarmte:
zet de broden op een bakplaat of op een hete broodbak in de oven en
verlaag de temperatuur naar 200 °C.
Besproei de wanden van de oven met water.
Bak de broden in ± 40 minuten gaar en bruin.
Eventueel na 25 minuten de broden lossen uit de vorm en verder op
de bakplaat
Draai dan de temperatuur terug naar 50 °C.
Bak de broden gaar en bruin in 40 min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo!! Dat zijn héle precieze hoeveelheden, zeg... het lijkt op een toverdrank uit een Harry Potter film... (^_°) Je recept ziet heel goed uit, dus het zal vast lukken, maar mijn advies is niet te krampachtig die hoeveelheden met decimalen van een gram (!!??) aan te houden, want dat is écht niet nodig.
Als je bloem iets droger of fijner gemalen is, en die verschillen in de grondstoffen zijn onvermijdelijk, dan zal je toch extra water nodig hebben, niet alle soorten zout smaken even zout, enz.
Mooi om als richtlijn te hanteren, maar de ervaring zal je leren wat de juiste hoeveelheden zijn. Van mij toch een +.