Hoe stoom je het beste rijst in de rijstkoker?

Dus hoe krijg je het beste droge of natte rijst? Ik ben namelijk mijn handleiding kwijt..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
30.7K

Het beste antwoord

Heb je een rijststomer of een rijstkoker?
Ik heb zelf een rijst koker..
Doe de rijst (naar hoeveelheid) in de pan en was de rijst tot het water helder is, meestal drie keer.
Giet er zoveel water op zodat het een vingerkootje boven de rijst staat. Doe er wat zout en een scheutje olijfolie in.
Nu hoef je hem allen maar aan te zetten en de pan doet de rest.
Nadat hij afslaat, houdt de pan de rijst zeker nog een uur warm.
Succes er mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rijstkoker. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wat aan de informatie?

Andere antwoorden (2)

Als je rijst stoomd, blijft hij normaal gesproken droog.
Het ligt aan de soort rijst die je gebruikt, of hij korrelig blijft of plakkerig wordt.
Werkwijze: rijst wassen,en in het geperforeerde bakje in de rijstkoker hangen waar kokend water in zit. Afhankelijk van de rijst ong. 20 min.of langer laten stomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er twee typen rijstkokers. De koker en de stomer.

Ik heb zelf een rijstkoker waar ik water bij de rijst moet doen. De rijst en water gaat in een alluminium binnenpan met een deksel en dan doe je een schakelaar aan. Het water wordt dan aan de kook gebracht en na de kooktijd is het water verdampt.

Voor dit soort kokers is de verhouding volgens mij altijd 1 op 1,5. Dus op twee kopjes rijst doe je er drie kopjes water in.

Als je veel rijst kookt (in dit type pan) is de hoeveelheid water die op de rijst moet staan de afstand tot je eerste vingerkootje (wijsvinger). De rijst zal dan verdampen tijdens het koken. De schakelaar gaat dan automatisch uit en je kunt de rijst het beste even laten staan (10 minuten).

Of de rijst droog of natter blijft is in dit soort pannen volgens mij afhankelijk van de korrel. In mijn handleiding wordt voor droge rijst geadviseerd om rijst te nemen met een lange korrel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze heb ik inderdaad hieronder beschreven..een superpan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk merk/type is dat?
Heeft een koker voordelen boven een stomer?
(ik hou van droge korrelige basmati)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die in de afbeelding is van Tristar. Ik heb die niet, wel vergelijkbaar. Toko's verkopen verschillende merken. Met stomen heb ik geen ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De rijst die hier uit komt, is te vergelijken met de rijst die je b.v bij de chinees/indische keuken krijgt. Dus geen korreltjes die allemaal los liggen :)
Ik ben zelf niet bekend met een rijst stomer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik precies de juiste hoeveelheid water gebruik, de juiste soort, vantevoren even was en de rijst 15 minuten laat staan wordt deze behoorlijk droog. Wil je de rijst roerbakken, voor in de nasi, dan kan je de rijst overdoen in een vergiet en verder laten drogen.