hoe maak je bloem?

ik ben koekjes aan het bakken maar alle winkels zijn dicht en ik kan dus geen bloem kopen. mijn oma heeft ook geen bloem in huis, dus weet iemand hoe je bloem moet maken die geschikt is voor koekjes.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
6.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens mij kun je zelf geen bloem maken. Mits je zelf een hele hoop granen hebt en een molen om er bloem/meel van te maken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even bij een van de buren aanbellen en vragen of zij bloem voor je hebben? Vast wel hoor.
Ritsuka
8 jaar geleden
Meeste supermarkten zijn op 2de Paasdag open
SimonV
8 jaar geleden
Veel supermarkten zijn gewoon open vandaag.
Erna55
8 jaar geleden
Heb je wel zelfrijzend bakmeel ?
Amadea
8 jaar geleden
Heeft je oma wel een keukenapparaat om fijn te malen? Dat kan je dan met bijvoorbeeld havermout of tarwevlokken doen. Daar kun je uitstekend koekjes mee bakken. Cornflakes zijn ook als basis te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bloem is gemalen graan. Dus dat zal moeilijk zijn. Je kunt ook koekjes bakken zonder bloem, als je daar de spullen wel voor in huis hebt. Zoals schuimkoekjes.Of google eens op koekjes bakken zonder bloem.
amc
8 jaar geleden
Je kunt zelf geen bloem maken. Dit is namelijk fijngemalen graan. Als je wel een pak maizena hebt kan je er ook koekjes van bakken.
Mix 125 gr. roomboter met een ei en 100 gr. suiker tot het romig is en doe er wat vanille bij. Blijf roeren tot je geen suiker meer hoort en het opgelost is in het beslag. Doe er dan beetje bij beetje steeds wat maizena bij tot ong. 250 gr. en het een lekker zacht deeg is en een beetje vast, maar niet te hard.
Maak hier bolletjes van en leg ze op een ingevette bakplaat. Maak ze met de tanden van een vork even iets platter zodat je de ribbels erop ziet. Strooi er wat muisjes of ander strooisel op en schuif ze in een warme oven, die je al hebt voorverwarmd op 180 graden C. Zorg wel dat ze iets uit elkaar liggen, omdat ze wat uitlopen.
Na 15-20 min. zijn ze klaar. Ze mogen niet echt bruin worden maar horen meer een witte kleur te houden. Heb je toevallig wel een bakje amandelschaafsel staan, dan kan je daar ook lekkere knapperige koekjes van bakken die bovendien suikervrij en koolhydraatarm zijn.
Doe het schaafsel in een kom en roer er een eiwit doorheen.
Schep hiervan lepeltjes op een bakplaat met bakpapier en maak er met de lepel of vork een rondje van wat je niet te dik plat drukt. Zijn ze te dik, dan worden ze taai. Hoe dunner hoe knapperiger.
In een voorverwarmde oven van 150 graden C. zijn ze in 25-30 min. goudbruin en klaar. Je kunt ook koekjes van griesmeel bakken, als je dat toevallig wel hebt. Voor ong. 15 stuks doe je in een kom; 225 gr. griesmeel, sap en rasp van 1 citroen, 50 gr. gemalen nootjes of amandelen, beetje vanille, wat honing, 50 gr. rozijnen, beetje bakpoeder, 1 lepel zonnebloem- of arachideolie en 75 ml. yoghurt.
Maak van dit alles een gladde massa die je in hoopjes op een bakblik met bakpapier legt.
In een voorverwarmde oven van 180 graden C. zijn ze in ong. 20 min. goudbruin en klaar. Sprenkel er als ze nog warm zijn wat honing over.
dudemeister
8 jaar geleden
FYI
http://www.culy.nl/inspiratie/9-ingredienten-die-je-altijd-in-je-voorraadkast-moet-hebben/

Antwoorden (1)

Harde tarwe malen tussen twee molenstenen.
In een elektrische koffiemolen kan ook, maar doe dat wel voorzichtig.
Als je te kort maalt krijg je geen mooie bloem, en als je te lang maalt kun je een stofexplosie krijgen.
8 jaar geleden
SimonV
8 jaar geleden
Plus. Havermout werkt ook.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Krijg je wel een heel andere smaak met havermout.