Wie weet er een lekker recept met spruitjes?

Ik hou niet zo van gekookte spruitjes. Wie kent er een lekker/ origineel recept?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed idee, deze vraag.
Recepten kun je genoeg vinden, maar juist *ervaring* met recepten is fijn! +1 dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, daarom stel ik hem ook op GV. Ik kan zelf ook wel recepten googelen, maar juist die eigen ervaring met een recept mis ik dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kookfanaat vind ik dit ook erg leuke vragen, want naast recepten en kookervaringen uitwisselen doe je ook inspiratie op.
(Ik had je al een plusje gegeven voor je vraag)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk! Stel ook je vragen, want anderen profiteren er ook van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mm...lekker spruitjes :-)

Het beste antwoord

een makkelijk recept..kook spruitjes beetgaar,maak net zo grote gehaktballetjes en neem een zak aardappelbolletjes.bak eerst de gehaktballetjes bruin,doe de aardappeltjes erbij en als deze ook lekker bruin zijn de spruitjes erbij,laat alles even samen verder bruinen en strooi er een verkruimeld bouillonblokje overheen.je kunt er ook nog uitgebakken spekreepjes en of gebakken uien bij doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker, ik maak het meestal ook zo klaar maar dan ipv gehaktballetjes gewoon losse gehakt erdoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank, lijkt me heel lekker! + 10

Andere antwoorden (19)

Net gekookt!

Spruitjes even koken.. aardappels met wat boullionpoeder koken en spruitjes doorheen stampen..spekjes bakken, door de stamp doen.. scheutje honing erdoor.. als je het lekker vind kun je er ook wat gebakken uitjes doorheen roeren..Errug lekkur!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op deze link, Kan de Surinaamse spruitjes echt aanraden.....eet smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die roergebakken spruitjes lijken mij heel lekker!
Kook de spruiten gaar, en gooi er daarna een scheut ketjap manis doorheen. Daarna een handje oude kaas erbij. Even op een heel laag pitje roeren om de kaas te smelten.
Echt: Je eet je vingers erbij op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spruitjesstampot! Heerlijk met een knots van een gehaktbal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Iris09;

Maak een lekkere lasagna. Doe er vooral geen spruitjes in. Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brusselse spruitjessoep
Ingrediënten voor 4 personen:
-75 g boter
-3 eetlepel bloem
-1,5 l magere kippebouillon
-1 l water
-400 g brusselse spruitjes
-zout en peper
-kruidnoot
-1 eetlepel boter
-100 g magere spekblokjes

Voorbereiding:
-De boter in een ketel laten smelten, de tarwebloem al draaiend toevoegen en nog 1 minuut lang doordraaien.
-Niet laten bruin worden.
-De onvette bouillon toevoegen en steeds blijven mengen om aan het koken te brengen.
--De vlam verlagen en 15 minuten lang laten doorkoken.
-Af en toe eens nazien dat de smaak van de bloem verdwijnt.
-In een andere ketel, water aan de kook brengen, zout erin en er de spruitjes laten gaar koken, zonder deksel, wat ongeveer 8 et 10 minuten vergt.
-Uit het kookwater nemen en in koud water afkoelen.
-12 stuks opzij leggen voor de garnituur.

Bereidingswijze:
-de rest in met 50 cl van het bouillon mixen, daarna met de rest vermengen.
-Kruiden met peper, kruidnoot en en weinig zout.
-Het spek met de boter in een grote pan braden.
-Als het spek krokant is, de 12 spruitjes toevoegen, deze even opwarmen en de kruiding met kruidnoot verbeteren.
-De spruitjes uit de pan nemen, het overtollige vet even laten uitlekken.

Serveertips
-Elke portie soep met 2 spruitjes en wat spek in het bord opdienen.

-Indien gewenst, wat zout toevoegen.

Smakelijk eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een echte wokfanaat.
Snel klaar, de groenten zijn lekker knapperige en de wintergroenten vallen lang zo zwaar niet op de maag.

Gewokte spruitjes met walnoten
Bereiden: 8 minuten

Nodig:
300 g spruitjes
40 g walnoten
olijfolie
peper & zout

Maak de spruitjes schoon en verwijder de lelijke buitenste blaadjes.
Snij ze met een groot mes in dunne plakjes.
Hak de walnoten grof.
Verhit wat olijfolie in een wok of hapjespan.
Bak de spruitjes al omscheppend in een paar minuten gaar.
Voeg tijdens het bakken peper en zout naar smaak toe.
Strooi er halverwege de gehakte walnoten bij.

Ik heb dit recept van internet, maar het is een aanrader!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zelf uitgeprobeerd maar ik kwam dit toevallig net tegen en dit leek me erg lekker! Eet smakelijk in elk geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak er vaak een stamppot van en dan met shoarmavlees erdoor, mijn kinderen zeggen altijd met een stalen gezicht dat ze geen spruitjes lusten, maar dan plotseling wel (niet dat ze het weten hoor).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ga ik ook eens proberen!
Stampotspuitjes met uitgebakken spekdobbeltjes, mmmmm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel fijn snijden in reepjes een lekkere dresing met honing erbij en je hebt een heerlijke salade
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net als Deirde, heerlijk gestampt met shoarma dan krijg je die kruiden erdoor. Echt een aanrader.
Hier zijn we er gek op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spruitjes met pindasaus... Best te eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze recepten zijn voor twee personen.

* 500gr spruiten
* half pakje ( soja) room
* 1 grote ui
* half bakje grot champignons
* 6 gedroogde tomaatjes op olie of zelf gewelde
* 1 teentje knoflook

- Kook de spruiten beetgaar, halveer ze na het koken, als ze groot zijn.
- Snij de ui in grove stukken en bak ze glazig
- Veeg de champignons af, snij plakjes en bak ze mee met de uien.
- Snij de gedroogde tomaatjes in niet te kleine stukjes en voeg deze bij het ui champignonmengsel
- Pers er een teentje knoflook boven uit en roer de gehalveerde spruiten en de room toe.
- Voeg naar smaak wat peper en event. wat groenten bouillonpoeder toe.

OF

* 500 gr spruiten
* 1 grote ui
* bakje spekblokjes
* 150gr taugé
* pijnboompitjes
* gedroogde tomaten
* ong. 10 zwarte olijven

- Kook de spruiten beetgaar
- snij de ui in grove stukken
- bak de spekjes zachtjes uit en voeg de ui toe
- Roerbak kort de taugé erbij en de gedroogde tomaten
- Doe de spruiten erbij en de olijven, breng op smaak met wat zout en peper, warm het geheel goed door.
- rooster de pijnboompitten bruin en strooi deze voor het opdienen over het gerecht.

Deze gerechten zijn erg lekker met zilvervliesrijst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie link
http://www.spruiten.info/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik zelf graag doe: spruitjes roerbakken met wat gember, op het laatst wat cashewnoten erbij. Lekker met rijst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Trouwens, als je niet houdt van gekookte spruitjes omdat ze dan wat te zompig worden: je kunt ze ook stomen. Een zakje geschoonde spruitjes kan vaak zó in de magnetron, als alternatief kun je de spruitjes zelf schonen en klaarmaken met een stoommandje. Je hapt dan in een spruitje in plaats van in spruitjeswater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spruitjes met rijst, uitgebakken spekjes en ketjap. Spruitjes kort koken, rijst koken, spekjes uitbakken, dit alles samen kort roerbakken met wat ketjap erdoorheen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Hak ze fijn in kleine stukjes, en doe ze in pan 1.
2. Kook de spruitjes.
3. Meng meel, eieren en melk dooreen tot een redelijk dik beslag.
4. Doe boter in de pan 2. Giet 't beslag er in. Voeg kaas na smaak toe.
5. 'T beslag omkeren zodra 't aan de bovenkant niet meer vloeibaar is.
6. Pan 1 leegkieperen boven 't grijze ronde archief.
7. 'T beslag na 2 minuten uit pan 2 en in je bord doen.
Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spruitjesstamppot

Spruiten
Aardappelen
Hamreepjes
Rode wijn
Mosterd
Mierikswortel
Peper en zout
Rucola
Parmezaan

Spruiten en aardappelen gaar koken en stampen en op smaak brengen met mierikswortel, mosterd en peper en zout.
Hamreepjes aanbakken en afblussen met rode wijn. Rode wijn in laten koken circa 10 minuten. De hamreepjes door de stamppot heen roeren. Een handje rucola erdoorheen op het eind en lekker parmezaanse kaas erover.

Heerlijk!