Kan je ''gewoon'' keukenzout gebruiken voor brood te bakken?

Kan je gewoon keukenzout gebruiken om brood te bakken?
Ik wil namelijk brood bakken en er moet 4 gram zout in, kan ik dan gewoon keukenzout pakken?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik las namelijk dat je speciaal bakkerszout nodig had, maar gewoon keukenzout voldoet ook dus?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Ja hoor dat kan heel goed. Doe ik zelf ook altijd.

Bakkerszout is gewoon zout waar extra jodium aan toegevoegd is. Dat is ooit gedaan omdat een tekort aan jodium schadelijk is voor de gezondheid. Extra jodium aan het brood toevoegen is dan een simpele oplossing in een land waar zoveel brood gegeten wordt. Het was dan ook een lange tijd een verplichting voor de bakker.

In Belgie hebben ze in 2009 het voorbeeld gevolgd en proberen ze het tekort aan jodium op deze manier op te lossen.

Het smaakt ongeveer hetzelfde. In het brood zelf zal je helemaal geen verschil merken. De jodium heeft dus geen extra waarde voor het brood zelf
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Aanvulling: Jodium wordt niet voor niets toegevoegd aan bakkerszout. Maak je structureel zelf brood, dan zou ik ervoor zorgen dat je op een andere manier extra jodium binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thx!

Andere antwoorden (1)

Ja hoor. Keukenzout is gewoon zout. Het heeft een andere naam maar het is precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
maar zout is niet altijd keukenzout
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:-)