Waarom smaken gebakken aardappeltjes anders als het door mezelf gekookte aardappels zijn?

Als ik bij de winkel van die voorgekookte aardappelschijfjes of krieltjes koop en die op dezelfde manier bak, smaken de aardappels toch anders.
Van de zelf gekookte aardappels vind ik het persoonlijk lekkerder. Maar hoe kan dit??

Toegevoegd na 36 seconden:
Er zit dus echt duidelijk een andere smaak aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
4.1K

Het beste antwoord

Zoals Loenie reeds schreef, worden de aardappels gestoomd, en met conserveringsmiddelen bewerkt.
Maar dan komt het , als je normaal aardappels met water en zout kookt, blijven de suikers en zout in de aardappels, en blijven ze lekker smaken. Neem je gestoomde, geforceerd gaargemaakte aardappels, gaan de suikers naar buiten treden, en vormen een soort suikerlaagje rondom de aardappel. Als je ze bakt, merk je dat ze snel onregelmatig bruin worden, maar niet krokant, en ze smaken niet lekker en flauw omdat het zout niet in de aardappel kan trekken.Dit is de reden en oorzaak, dat niets boven een zelf gekookt aardappeltje gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit komt waarschijnlijk doordat je ze op een andere manier bereid. Gekochte aardappelschijfjes of krieltjes gaan meestal rauw in de bakpan, om gebakken te worden. Dit is een ander bereidingsproces dan wanneer je gekookte aardappelen in plakjes snijdt, om ze hierna te gaan bakken.

Vind trouwens zelf de zelf gekookte en daarna gebakken aardappelen ook veel lekkerder dan de schijfjes uit de supermarkt.
13 jaar geleden
Dat ervaar ik ook! Gebakken aardappelen van zelfgekookte aardappelen vind ik een stuk lekkerder!

Waardoor het komt? Tja, die aardappelen liggen natuurlijk al even in het schap, ze worden conserveringsmiddelen aan toe gevoegd... Ze worden er in ieder geval niet lekkerder op.

Wat ik doe om ze toch lekker te maken is ze langer te bakken dan op de verpakking staat. Ik vind dat ze lang hard blijven van binnen (glazig, net alsof ze nog niet gaar zijn). Tegen het einde zet ik het vuur nog even hoog om de aardappeltjes van een knapperig laagje te voorzien.

Verder voeg ik extra kruiden toe. Ik snijd een knoflookteentje fijn of ga in de weer met pikante paprikakruiden. Zo geef je de aardappeltjes net even wat meer bite.

Ik herken het 'probleem' en als het niet zoveel tijd zou kosten, zou ik altijd zelfgebakken aardappeltjes maken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met een aantal zaken.
De aardappels in de winkel worden onder hoge druk met stoom gegaard. Verder worden er anti-oxidanten en concerveermiddelen toegevoegd. Daarnaast gebruiken ze natuurlijk niet de allerbeste aardappels. Het allerbelangrijkste vind ik nog: Ze worden niet zoals thuis met 'liefde' bereidt ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft te maken met de aardappel soort, krieltjes zijn een heel andere structuur dan kruimige aardappels.

Kruimige (licht kruimig) zijn heerlijk om me te bakken

TIP laat de gekookte aardappel 1 dag in de koelkast staan en bak ze later op smaken ze nog lekkerder (wel goed afdekken)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt aan :
kwaliteit aardappels;
houdbaarheidstoevoegingen;
tijdsspanne tussen koken en bakken;
wijze van voorkoken of bakken.
In de verwerkingsindustrie worden meestal niet de beste piepers gebruikt.
Er worden zaken toegevoegd voor houdbaarheid, kleur e.d. die eerder afbreuk aan de smaak doen dan andersom;
Het voorgaren gebeurt vooral economisch voordelig: de rest ' ziet men wel'.
Ik heb me eraan gewend zoveel mogelijk met verse producten te werken. Je wordt dan (vrijwel) nooit teleurgesteld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef toe dat zelf gekookte aardappelen veel lekkerder zijn om te bakken. Ze gaan dan al kruimiger de pan in omdat ze na het koken wat opgeschudt zijn en uitgewasemd. De voorgekookte kant en klare schijfjes worden na het stomen zo snel mogelijk verpakt en zijn niet zo lekker droog als zelfgemaakte. Je kunt ze wel lekkerder krijgen door ze 2 min. in de magnetron te verwarmen,uitwasemen
heel licht griesmeel erover strooien en even omschudden, daarna in een laagje olijfolie met wat boter bakken in een laag,dus niet gestapeld.Af en toe de pan schudden en als de zijrandjes bruin zijn, de schijfjes keren. Zo krijg je deze schijfjes ook knapperig. Als je al dat werk niet wilt doen scheelt het ook al een hoop als je de schijfjes na het uitpakken even goed droogwrijft met een schone doek. De natte schijfjes worden nooit mooi bruin.
amc
13 jaar geleden
ik weet niet wat de reden is maar de aardbeien uit mijn tuin zijn véél lekkerder dan die uit de winkel; zo ook groenten uit onze moestuin
t kan om dat idee gaan dat het zelf gekweekt is.
men zegt wel alles wat van ver komt is lekker maar die spreuk gaat niet altijd op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tuurlijk is alles lekkerder uit eigen tuin en verser.sperziebonen om half vijf plukken ,en om zes uur eten ,logisch toch