[hoe] kan je zien of verse gist nog goed is?

Ik heb verse gist in huis van 2 weken oud. Nu wil ik pizza deeg maken. Hoe kan ik zien of deze gist nog leeft? Buiten uiteraard het deeg maken een half uur wachten ...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
27.5K

Het beste antwoord

Verse gist is beige van kleur en wordt verkocht als een compact blokje. Let erop dat de geur fris is. Als het blokje bros, kruimelig en grijs van kleur wordt,
is het niet meer bruikbaar. Een aangebroken stukje gist zal snel in kwaliteit achteruitgaan. Bewaar gist in het koudste deel van de koelkast, in een plastic doosje dat op
een kier staat of losjes gewikkeld in folie. Zo is gist circa 4 weken houdbaar. In de diepvries is verse gist circa 6 weken houdbaar.
Verdeel een groter stuk gist in handzame pakketjes van 25 gr, wikkel ze in folie en vries ze snel in.

Toegevoegd na 1 minuut:
Controle of de gist nog goed is:
Doe 2 theelepeltjes droge gist en twee theelepeltjes suiker in een kopje half gevuld met warm water en roer dit door elkaar.
Zet het kopje in de gootsteen en als na 15/30 minuten deze massa over het kopje stroomt is de gist nog goed, werkt de gist wat minder dan iets meer gebruiken.
De gist goed afgesloten in een bakje of potje in de koelkast bewaren en zorgen dat de gist nooit in aanraking komt met zout (dit is water en vuur voor elkaar en het liefst een apart lepeltje gebruiken).
Als u een groot pak droge gist hebt, dan kunt u deze het beste verdelen in meerder porties, deze goed luchtdicht en koel of in de diepvries bewaren en de zakjes één voor één gebruiken. Op deze manier komt er niet te vaak zuurstof bij alle gist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het gist niet goed meer is, is het of beschimmeld, of helemaal bruin en uitgedroogd. Na twee weken zou het in principe nog wel goed moeten zijn. De bruine korstjes er wat van afhalen. Hoe verser het gist, hoe krachtiger het is. Ik doe bij oud gist er iets meer in dan dat het recept aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als verse gist dood gaat, ruikt het zeer sterk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je kunt droge gist lang in een voorraadkast bewaren. Verse gist bederft veel sneller. Je kunt gist in een plastic zak 2 a 3 weken in de koelkast bewaren.
14 jaar geleden
gist blijft nog redelijk lang goed.
maar ik zou ook aanraden de gist in het verwerkte product een paar uur ( 2u raad ik aan)
te laten rijzen en dan nog een paar dagen in de koelkast dan is uw bereiding optimaal.
Met vriendelijke groet,
theo