Kun je hertenrollade 's morgens braden in de oven en dan 's avonds in plakjes snijden en even opwarmen in de oven? Blijft de smaak dan goed behouden (

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
15.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou denk ik eerst opnieuw opwarmen en dan in plakjes snijden.
En rollade is koud ook lekker

Antwoorden (2)

je kan de rollade zo goed als klaar maken trek wat tijd van de bereiding af en tegen de avond nog even laten garen ongeveer 20 min. dan in plakjes snijden ,dan gaat er niets van de smaak verloren en is hij lekker warm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien je het vlees in plakjes gesneden in de oven wilt opwarmen, loop je altijd het risico dat het uitdroogt. Een goede optie is om de rollade in zijn geheel in een zak te doen, goed af te sluiten en in een pan met warm water (niet kokend) te laten opwarmen. Als je een vacuumtrekker hebt, is het nog beter, maar het hoeft niet persé.

Gaat het erom dat je tijdens je bezoek niet in de keuken wilt staan? Dan is het ook een goede optie om de rollade 's morgens even aan te braden, zodat hij een mooie kleur heeft en de pan, mét braadvet en evtl. ingrediënten voor de saus, in een warme oven van ca. 90-100 graden C. te zetten. Hij kan zo enkele uren erin blijven staan en wordt heerlijk zacht en gaar. Af en toe alleen even kijken of er wat vocht bij moet.

Voor elk soort vlees dat 'slow' gebraden wordt, dus met een oventemperatuur van max. 100 graden C, geldt dat het niet erg is als het vlees langer in de oven staat.
Eventueel kan je, na de aangegeven gaartijd in het recept, de temperatuur naar 70 graden C terug draaien. Zo droogt het vlees niet uit en blijft de kerntemperatuur gelijk. De kerntemperatuur van hert is 60 (rosé) en 65 (gaar) Dit kan je bepalen door er een vleesthermometer in te steken, in het dikste gedeelte (in het midden).
Je moet dus wel opletten als je het vlees rosé wilt houden, want hij gaart gewoon door tot 70 en dan is hij niet rosé meer.
Op deze slow manier kan je hem ook een dag tevoren bereiden en dan op de dag zelf,
1 uur tevoren in de warme oven van 100 graden C nog even opwarmen.
Eventueel kan je hem daarna nog even op hoog vuur nabraden als je een mooi korstje wilt hebben.
amc