Kan ik met tarwe volkorenmeel pannenkoek maken?

een jaar geleden
in: Koken
1.9K
Amadea
een jaar geleden
Niet met alleen maar meel, maar wel als je er melk en eieren aan toevoegt.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Sterker nog. Je ze van allerlei soorten meel maken. Bij volkoren meel moeten ze misschien wel iets langer bakken. Van gebuild meel kan lekkerder zijn.
TurfGraver
een jaar geleden
I.p.v. melk en ei kun je ook kiezen voor een plantaardig alternatief.
Hoeven er geen dieren te lijden. ;)

Antwoorden (2)

Ja, dat is wel iets gezonder dan gewoon meel.
1. Mix het volkorenmeel met de melk tot een beslag.
2. Mix de eieren erdoor.
3. Verhit wat olie of boter in een koekenpan die vijf minuten verhit is. Een matig verhitte koekenpan geeft bij mij altijd een slechter resultaat.
4. Giet wat beslag erin en draai de pan voorzichtig rond zodat er zich een pannenkoek vormt.
5. Laat de volkoren pannenkoek zacht bakken tot de bovenkant (bijna) droog is en de onderkant een mooi goudbruin kleurtje heeft.
6. Draai de pannenkoek met een spatel om en bak de andere kant bruin.
.
Check wel of je volkorenmeel echt volkorenmeel is:
https://broodsmakelijk.nl/testverslagen-meel-en-bloem
Volkorenmeel van Gwoon is dat bijvoorbeeld niet. Het meel heeft een sterk witte uitstraling dat veroorzaakt wordt doordat de basis van dit meel bloem is. Naast dit bloem zijn duidelijke zemelen zichtbaar. Maar de combinatie van bloem en zemelen maakt nog geen volkorenmeel.
Volkorenmeel bevat alle onderdelen van de graankorrel, dus de meelkern, de kiem en de zemel in de natuurlijke verhouding.
SimonV
een jaar geleden
Ja, je kunt met tarwe volkorenmeel pannenkoeken maken. Volkorenmeel is gemaakt van de hele tarweschil en bevat meer vezels, mineralen en vitamines dan gewone tarwemeel. Het is een gezondere optie voor het maken van pannenkoeken.
9 maanden geleden