wil witlof droog hebben voor een ovenschotel hoe kan dat?

Ik wil gekookte witlof verwerken in een ovenschotel.Er komt, ondanks dat de witlof een tijd heeft uit staan lekken in de vergiet, tijdens het ovenproces veel vocht vrij.
Hoe kan ik voorkomen dat het vocht vrij komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
23.8K

Antwoorden (3)

Zo veel mogelijk droog deppen en duwen in een schone theedoek maar nog zal het vochtig blijven. Ik krijg het het droogst als ik de witlof doorsnijd en daarna ga deppen/duwen in die droge theedoek. Eventueel leg je dan de helften weer tegen elkaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt nu waarschijnlijk de lof te gaar gekookt.Laat het even goed uitlekken, rol ze in kaas en ham, leg in de ovenschaal, bestrooi met paneermeel en leg hier stukjes boter op. Dan in de oven die op 200 C staat, en laat er dan een kostje opkomen. Het is dan niet vochtig meer.
Ik zou de witlof in het vervolg niet te gaar koken, maar nog wat hard laten (half gaar dus), anders is het te zacht en te nat als het nog de oven in moet!
Dan bereiden zo als jij het wilt en de oven in, dan kan je nog even in de witlof prikken, als deze gaar is, is het klaar!
__
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas bevat witlof ZO veel water in de - makkelijk stuk te koken- cellen (ik meen wel 90 % ofzo) dat dat eigenlijk gewoon helemaal niet te voorkomen is. Je kunt wel proberen de 'schade' zo min mogelijk te beperken door 1 of meer van de volgende trucs :

Kook de witlof tevoren zo goed als gaar, en laat de - doorgesneden- stronkjes langdurig uitlekken in een vergiet, eventueel op een theedoen (droogdeppen) of gebruik eventueel een slacentrifuge (dan moet je wel zelf weer 'stronkjes' (bosjes) van de bladeren maken !

Maak de saus een flink stukje dikker dan je hem eigenlijk wilt hebben ; een kaassaus bijvoorbeeld moet je echt wel een lepel rechtop in kunnen zetten.

Als de ruimte in de schaal het toelaat, probeer dan tijdens de oventijd of je eventueel de saus wat kunt aanroeren met het ontstane water, en voeg eventueel wat allesbinder toe.

Ook kun je tevoren een laagje allesbinder onderin de schaal doen voor de witlof er in gaat.

Het beste resultaat krijg ik zelf altijd als ik de saus vrij dik maak, en de voorgekookte en uitgelekte stronkjes op een rooster in de ovenschaal leg. Onderin zit dan voornamelijk groentenat, met een heel klein beetje gelekte saus. Maar hoef dan ook blijft het ALTIJD een natte boel. Maak ik het zelfde gerecht met prei, asperges of bloemkool (wat alle drie prima vervangers zijn), dan heb ik echt nergens last van (en moet ik er om denken de saus niet te dik te maken ;) )

Wat ik ook wel eens heb gedaan is de witlof helemaal voorgaren, de saus helemaal maken, en pas op het laatste moment samenvoegen en tien minuten snel gratineren. Hoe langer het in de oven staat, hoe meer ocht er nog uit komt. Dus als dat voor de groente (en eventuele andere ingredienten) niet meer nodig is, scheelt dat enorm.

Wat een kennis van mij deed (maar IK vind dat niet lekker, domweg omdat het niet 'hoort', dus wellicht is het voor jou wel een idee) : onderin de schaal een enkele laag ongekookte macaroni. Die absorberen het vrijkomende vocht, maarja, je moet het er vervolgens ook wel bij opeten. Wellicht kun je het proberen met lasagnevellen ; die kun je er weer uitvissen en wegdoen - dat bedenk ik nu ter plekke, maar ga het zelf zeker volgende keer proberen.