Hoe herken je forel makkelijk en hoe maak je deze (vers van de hengel) klaar?

Wij willen in Frankrijk (Vogezen) graag vissen en deze opeten. Als iemand tips heeft waar deze veel voorkomen zou dat ook super zijn!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Antwoorden (3)

De kenmerken:

Anadrome vormen (Zeeforel en Meerforel) kunnen 1,3 m lang en 30 kg zwaar worden; stationaire zoetwatervormen (Beekforel) halen hooguit 50 cm.
De kop is groot, de kaken dragen krachtige tanden, de mondspleet reikt tot achter het oog. Kleine schubben.
Staartsteel relatief hoog en sterker zijdelings samengedrukt; staartvin bijna recht afgesneden of zwak uitgerand.
Rugvin en buikvinnen vrijwel in het midden van het lichaam geplaatst.
Vetvin vaak roodachtig of met een rode zoom.
De kleur van het lichaam varieert sterk bij de diverse vormen; ook kunnen de dieren (geleidelijk) hun kleur aan die van de bodem aanpassen.
Volwassen, kuitrijpe Zee- en Meerforellen hebben een zeer donkere, haast zwarte of bruinachtige rug en een lichte, min of meer zilverige buik.
De flanken zijn tot ver onder de zijlijn bezaaid met onregelmatige, grote, zwart- of bruinachtige vlekken, deels met een lichte rand.
Jonge dieren zijn lichter van kleur, met zilverig glanzende flanken en minder vlekken.
Bij Beekforellen is de grondkleur zeer variabel, maar ze bezitten naast zwarte ook rode, lichtgerande stippen op de flanken.
Zeer jonge dieren (tot 10 cm lengte) van alle vormen bezitten bovendien donkere dwarsbanden.
120-130 schubben op de zijlijn.
Vinstralen: rugvin 11-15, aarsvin 9-14, borstvin 11-16, buikvin 7-10.

Toegevoegd na 2 minuten:
En het recept:

Gebakken forel
Bestrooi de hele forel of de in moten gesneden forel met peper en zout. Laat het boter smelten en bak de forel tot hij mooi goudbruin is. Garneren met plakjes citroen.
Forel in folie
Voorbereidingstijd: 15 minuten.
Kooktijd: 10-15 minuten.
Oven:/180° C / gasstand 4

Recept voor 4 personen.
4 forellen, 2-3 sjalotjes, takjes rozemarijn. citroensap, 115 gram boter, 115 gram geschaafde amandelen, zout en peper. Vis schoonmaken, vinnen verwijderen, wassen en drogen en de binnenkant met zout en peper bstrooien. Leg in elke vis een takje rozemarijn. Hak de sjalotjes. Smelt de boter. Bestrijk 4 stukken folie meet gesmoten boter en leg de vis erop. Snijd de vis op 2-3 plaatsen in. Strooi de gehakte ui, zout, peper, citroensap en wat gesmolten boter over de vissen. Vouw de folie goed dicht. Bak de vis 10 à 15 minuten in de oven. Bak intussen de amandelen in de overgebleven boter bruin met wat zout, peper en citroensap. Maak de pakjes open, giet saus over de vissen en garneer met schijfjes citroen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar het meer van Gérardmer.Wandel er omheen, dat duurt ongeveer anderhalf uur.Je komt een bord tegen met alle soorten vis (niet alleen de forellen) die er in het meer leven.Op bepaalde plaatsen mag je er vissen.
Bak je forel gewoon in de pan.Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De makkelijkste manier, om vis te herkennen, is door een visgidsje ( zakboek) met foto's aan te schaffen. Is een stuk handiger, dan hier tekstueel een omschrijving van de verschillende soorten forel te krijgen.

Wat betreft de bereiding: het makkelijkst is, om de forel te bakken. Dit kan op verschillende manier; aan beide kanten bruin bakken, paneren en dan aan beide kanten bakken of bakken/ garen op het vel.

Als je kiest voor bereiden middels wikkelen in zilverfolie en daarna in de oven, dan loop je, als onervaren kok, het risico op een wat snotterig resultaat. Bij bakken kan een stuk minder mis gaan, en is minstens zo lekker.