Hoe krijg je mooi microfoam met stoom

Ik krijg meestal veel te grote bellen als ik de melk stoom. Veel te droog zwb maar. Lekker voor cappucino maar niet voor latte. Dan wil ik echt van die kleine egale luchtige melk bubbels. Zoals die voor latte art gebruikt wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (1)

Ik gebruik hiervoor een kleine schuimspaan met van dat gaas. Dus niet eentje met gaatjes erin.
De melk in een pannetje en dan op laag vuur blijven kloppen. Wanneer de melk omhoog komt, pan van vuur halen en blijven kloppen. Nog een keer terug zetten, blijven kloppen tot het weer omhoog komt weer van vuur halen en dan nog een keer. Ik laat het dan 3x omhoog komen. Dan schep ik met de schuimspaan de melk in de koppen. Dus alleen het schuim en niet de ongeschuimde melk die onderin zit. Het best kan je gesterriliseerde (houdbare) halfvolle melk gebruiken.