Waarom moet je bouillon afschuimen?

Ik maak vaak een lekker soepje en begin dan met het trekken van een verse bouillon. Op een gegeven moment moet je de bouillon afschuimen, maar ik heb ook wel eens gehad dat ik even niet goed op had gelet en dat ik te laat was om de bouillon af te schuimen. Het schuim was alweer helemaal verdwenen.
Wat veroorzaakt het schuim en waarom verdwijnt het weer na verloop van tijd als je de bouillon niet op tijd afschuimt? Is het ook ten koste van de kwaliteit van de bouillon?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
31K
itsme
14 jaar geleden
Geen antwoord op de vraag omdat dat al gegeven is, maar wel gerelateerd: als je bouillon maakt, moet je dat doen zonder deksel op de pan. Door de deksel (met name het condenseren van vette waterdamp daarop en het weer teruglopen in de bouillon) wordt de bouillon ook troebel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme naar m'n hart. Kennis !!!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hallo Allemaal ik ben geen bijzondere kookkunstenaar maar aansluiten op het afschuimen van de soep, vraag ik me ook steeds af als ik zoals nu rundvlees soep maak,
Gisteren mee gestart, een nacht laten staan en dan , zit er best een laagje vet op, deze haal ik er nooit af, toch lees je steeds dat dit er afgehaald word, ik vind hier geen antwoord op waarom ?
Zelf denk ik dat het de smaak ten goede komt als je het laat zitten. Als de soep warm is en soep moet meer dan warm zijn zie je er niet veel van.

Het beste antwoord

Bouillon hoef je niet persé af te schuimen, het ziet er door het afschuimen wat mooier uit als je een heldere soep wilt serveren'.
Door de verhitting van het vlees of beenderen,treden eiwitten, en event. bloedresten naar buiten die bij langzaam trekken een schuimlaag vormen die je kunt verwijderen.
Indien de bouillon te heftig kookt, zullen de schuimdelen zich weer vermengen met de bouillon, en dan slaat hij blind dus is hij troebel.
Je kunt dit herstellen, door de bouillon af te koelen, 1 of 2 eiwitten te kloppen en dit aan de lauwe bouillon toe te voegen.
Zet de bouillon weer op het vuur, en laat het dan zachtjes weer tot het kookpunt warm worden.
De troebele bouillon zal dan alsnog helder worden, indien je het nu weer ontstane schuim verwijderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het afschuimen voorkomt dat de soep troebel wordt..
Dus wil je heldere bouillon dan moet je afschuimen.
Het schuim komt van het vocht( bloed )uit het vlees...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg ook schuim als ik alleen botten neem. Daar zit toch geen bloed in?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En trouwens ook als ik visgraten trek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, het heeft daar niets mee te maken. Het zijn gluteneiwitten, zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee maar wel merg en dat is ook vocht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, je hebt gewoon ook gelijk ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@pantaeao, ik was inderdaad niet helemaal duidelijk. In botten, vis en vlees zitten nutuurlijk bloedsporen. Dat gaf ik toch ook al eerder aan. Het zijn o.a. samenklonterende eiwitten en andere onoplosbare deeltjes die boven komen. Ik vind nog steeds dit eerste antwoord net zo goed als de overige aanvullingen, dus +1 van mij.
Het schuim onstaat door het verhitten van deeltjes van de botten en vlees en die niet 100% vloeibaar worden, maar transformeren in schuim.
Als je een heldere bouillon wilt, dat moet je net zo lang afschuimen totdat zich geen schuim meer vormt.
Als je het niet doet, dan slaat het schuim uiteindelijk neer in hele kleine fliebertjes, waardoor je bouillon niet echt helder wordt.
Het is maar wat je wenst, maar over het algemeen streeft men naar een zo helder mogelijke bouillon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schuim komt door eiwitten en zorgen ervoor dat de boullon troebel wordt. Als je heldere bouillon wilt is het belangrijker dan als je gebonden soep maakt.

Je krijgt minder schuim als je de bouillon laag zet.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens hoeft het schuim zeker niet alleen uit het vlees te komen. Groenten kunnen ook schuim geven. Het zijn onoplosbare gluteneiwitten en die komen ook in vlees voor. Ze zorgen voor een bittere smaak en zouden ook weggehaald moeten worden als je niet persé heldere bouillon nodig hebt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Sorry, ik maak een typfout. Ik bedoel: het zijn gluten én eiwitten die boven komen drijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 weer wat geleerd;-)
Ik dacht dat ik het al wist, maar helaas niet dus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sorry, nu kom ik wel erg betweterig over. Ik wilde eigenlijk alleen een aanvulling geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor;-)
Het is gewoon een goed antwoord en dat is de bedoeling van GV..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gluten is een groep plantaardige eiwitten en komen dus niet in rauw vlees voor. Vleeswaren die gluten bevatten zijn bewerkt met bijvoorbeeld zetmeel/plantaardige producten. De schuim in de soep komt dus of van dierlijke eiwitten uit het vlees of beenderen of uit plantaardige delen.
indien je het niet afschuimt krijg je een soep die troebel is kwaliteit is niet minder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft het niet af te schuimen, als je maar een fijne zeef hebt waar je de bouillon door kunt zeven: dan heb je ook een heldere bouillon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is beter voor de smaak om de bouillon ook af te schuimen en voor een kraakheldere bouillon om deze door een paseerdoek (kaasdoek, gaasdoek) te doen, zie de link bij mijn antwoord (Ashwin laat het hier heel mooi zien).
AWM
14 jaar geleden
Ik gebruik filterpapier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of gewoon een schone dunne theedoek, kan ook :)
Door het niet afschuimen kan de bouillon troebel worden of zoals dat in de volksmond vaak gezegd wordt.:
"blind slaan"
Als je dat toch overkomen is dan kun je een ongekookte eierschaal een tijdje mee laten trekken dan krijg je de bouillon weer helder.
Zelf doe ik de bouillon als die klaar is door een theedoek zeven, om de laatste ongerechtigheden eruit te halen.!