Kippensoep bouillon blijft flauw na 4 uur lang op het gas?

Hallo. Kippenbouillon gemaakt met 4 liter water, 1,5 kilo kip, 2 x prei, winterpeen, 2 uien, soepgroenten en knoflook. Na 4 uur bouillon laten trekken, smaakt deze nog steeds waterig. Nou heb ik wel eens gehoord dat dit ook aan de kip kan liggen die gebruikt word. Ik heb een kip uit de supermarkt en deze zou minder smaak afgeven dan kip bij poelier. Is dit echt zo, of ligt dit aan wat anders? Bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
22K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al goede tips Vd toekomst ! Maar nu ?? wat bouillon blokjes er bij :) evt met tuin kruiden . Succes.

Het beste antwoord

Zoals andere GV'ers aangeven, een van de geheimen is om in plaats van gangbare kip, een echte soepkip te gebruiken. Dat is min of meer dezelfde kip, alleen maar heeft 'ie anders gegeten, en mocht 'ie ook ouder geworden, waardoor het dier meer vet heeft, en de spieren en het vet hebben veel meer smaak.

Daarnaast moet je ook denken aan wat voor groente je kiest. Met alleen maar prei, ui en wortel ben je er niet. Denk aan lekkere tuinkruiden en smaakvolle groente zoals laurier (2-3 blaadjes voor 4 liter), tijm, een takje rozemarijn, selderij, peperkorrels, een lekkere tomaat, knoflook, knolselderij in blokjes...

En dan, en dat is het allerbelangrijkste, niet zomaar alles in een pan met water dumpen en wachten tot de smaken in het water terecht komen, maar eerst moet je zorgen dat de smaken van je grondstoffen en boost krijgen en loslaten.
Zet een pan met een brede, dikke bodem op een middelhoog vuur met een heel klein beetje olijfolie, en bak hier de stukken kip aan totdat het vel goudbruin is. Als het een beetje aanbakt, is dat geen probleem, als het maar niet zwart wordt (anders wordt het bitter) Voeg dan je groente, en bak deze ook een beetje aan, eerst de ui en de knoflook (ze ontwikkelen dan hun zoete en hartige smaak), en als deze glazig zijn, de rest. Roer alles met een houten lepel, en blus af met een glaasje witte wijn of sherry. Met deze vocht maak je alle aanbaksels los van de bodem. Voeg dan de rest van het water, breng het aan de kook, en laat het 1'5-2 uur op een laag vuur met de deksel erop zachtjes pruttelen. Af en toe moet je de schuim aan de bovenkant weghalen met een lepel (dat zijn gecoaguleerde eiwitten die bitter smaken)

Na afloop heb je een ongelofelijk lekker, hartig, met volle ronde smaak bouillon die je zo als soep kan serveren, eventueel met de groente en de kip erin.
Van de kip kan je ook het vlees afhalen (het zal nu losse draadjes zijn) en voor een ander gerecht gebruiken (b.v. in een maaltijdsalade, als vulling in een wrap..)
De groente kan je b.v. ook pureren om een saus te maken, of om aan cous-cous toe te voegen of als bijgerecht met een biefstuk.
En als je verse groente met 'bite' in je soep wil hebben, snij dan kleine stukjes wortel en prei en laat deze op het laatste moment 5 minuten in het gezeefde bouillon koken.

Zó lekker...!

Zout voeg je op het laatste moment toe, zo weet je zeker dat het nooit te veel wordt.

Eet smakelijk!

Toegevoegd na 10 uur:
Dit systeem werkt trouwens het beste als de kip in stukken gesneden is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kip aanbranden? Juist niet! Dan krijg je zekr water i.p.v. bouillon. Zo laat je het namelijk dichtschroeien en laat de kip weinig sap (= smaak) los. Aanbranden doe je als je lekkere kip wilt hebben die zijn smaak behoudt. Als je een lekkere bouillon wilt, moet je de kip in koud water leggen (samen met groenten en kruiden) en langzaam aan kook brengen. Daarna weer wat zachter zetten en een paar uur laten trekken onder een deksel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist wél aanbranden!!!! En niet alleen de kip, maar ook de groente.
De kip wordt niet zo ver dichtgeschroeid dat het zijn smaak niet loslaat, en als het langer dan 1 uur in het water blijft koken dan komt de smaak van de kip wel degelijk in het water terecht. Bedankt voor de tip, maar die min van ja is volstrekt onverdiend. Dat is beslist geen verzinsel van mij, ik heb sterrenchefs (en dan bedoel ik Michelin sterren) zien koken, en dát is de manier waarop ze het doen. Alleen als ze voor een bijzondere bereiding een hele heldere bouillon willen (en dan bedoel ik helder van kleur) branden ze de ingrediënten niet aan. Anders doen ze dat ALTIJD, bij voorkeur in de oven, maar ik heb het voor de vraagsteller makkelijk gemaakt en de omschrijving in één pan gegeven.

Andere antwoorden (3)

Voor een echte goede smaakvolle kippensoep moet je eigenlijk een soepkip hebben.
Dit zijn speciale vette kippen, want juist het vet maakt de bouillon krachtig.
Zet hem ook altijd op met het vel eromheen en het karkas en botjes er nog in. laat hem dus heel en met koud water opgezet en alleen laten trekken, heeft hij veel smaak gekregen. Kruiden als foelie, selderie, peterselie, witte peperkorrels en zeezout geven veel smaak net als stukken groenten die meetrekken. een kruidenbuiltje is ook een optie natuurlijk om erbij te doen.
Als de bouillon getrokken is, haal je de kip eruit, haal van het bot en snijd in stukjes en doe terug in de gezeefde bouillon. Doe er dan vers gesneden stukjes groenten in zoals worteltjes, bleekselderij, preiringetjes en evtl. vermicelli. Laat alles even aan de kook komen en laat op zacht pitje even garen. Strooi er op het laatst versgehakte tuinkruiden bij als peterselie en/of selderij. Breng evtl nog wat op smaak met peper/zout.
amc
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
Helemaal mijn idee pantaeo (^-^) !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had wel een hele kip gekocht met vel, maar weet niet zeker of dit een soepkip was. Heb vandaag een soepkip bij de poelier gehaald. Deze zei ook dat het merg veel smaak afgeeft.
amc
11 jaar geleden
Een soepkip herken je eraan dat het een volwassen (in tegenstelling tot de meeste braadkippetjes) dier is en dus zwaar is. (zo'n 2-2½ kg)
Ze heeft mooi vet dat gelig kleurt en ook het vlees is donkerder van kleur. Het vet zorgt voor een filmpje op de bouillon en juist dit vet is een belangrijke drager van smaak! Vergeet ook de foelie niet, dit is een onmisbare specerij bij kippensoep.
Je kunt bij het maken van de soep ook wat wortel, prei en knolselderie mee laten trekken. Deze dan wel uitzeven bij het verder verwerken van de soep.
Smakelijk!
11 jaar geleden
Gebruik bij voorkeur soepkip van de poelier. Kip moet je in een grote pan met koud water leggen, samen met een paar wortelen, een pastinaak, een stuk knolselderij, een ui en een prei. Kruiden: een paar korreltjes peper, een paar laurierblaadjes, wat zout en het belangrijkste: een paar korreltjes piment (1 korrel/liter). Die koop ik altijd bij de kruidenier op de markt, maar misschien hebben ze die ook bij sommige supermarkten. Ik kan me geen bouillon voorstellen zonder piment, die voegt de specifieke volle smaak toe aan je bouillon! (zie ook bron)
Deksel erop en langzaam op kook brengen. Daarna gelijk het vuur laag zetten en heel zachtjes laten trekken, min. 3 uur. Daarna moet je bouillon wat afgekoeld worden en gezeefd worden.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat piment ga ik zeker proberen, bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En probeer ook de groente en de kip aan te braden, echt waar. Mijn antwoord heeft twee geheel onterechte minnen gekregen, met als tegenargument dat je het kippenvlees dichtschroeit, waardoor de smaak in het vlees bewaard blijft en niet aan het water afgegeven wordt, maar dat is écht niet zo. Juist om dat de kip een vetlaag heeft, schroeit het vlees niet dicht. Overigens, het vlees van een kip is niet taai genoeg, en met 1,5-2 uur koken valt toch uit elkaar.
Ieder professionele kok weet dat: aangebakken vlees en groente geeft meer smaak af. Dat staat als een huis.
Desnoods kan je het vlees een beetje aansnijden, als je bang bent voor dat effect. De traditionele manier om kip en groente in koud water te doen zonder eerst aan te branden is om een heldere bouillon te krijgen (en dan heb ik het over kleur en troebelheid), maar de smaak ontwikkelt zich veel beter als je de kip en de groente eerst aanbakt. Je soep wordt dan donkerder en een beetje troebel, maar de smaak is beter. Probeer anders een keer om twee soepen te maken: een met een halve kip en de helft van de groente aangebakken, en de andere helft in koud water, en oordeel zelf. Toevoeging van piment is ook prima: doen!!