In hoeverre kan het eten van rauwkost schadelijk zijn voor de gezondheid?

De aanleiding van mijn vraag is de kwestie van de Hamburgse komkommers. Veel restaurants leveren salade, dus rauwkost, als groente. Zou het niet verstandiger zijn, dat die restaurants gewoon gekookte groenten serveren?

12 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Antwoorden (5)

Hoeveel mensen zijn er over de laatste 20 jaar ziek geworden van het eten van rauwkost?

En hoeveel mensen zijn er de laatste 20 jaar gezonder geworden van alle vitamine die er in zitten (meer dan in gekookte groenten)?

Oftewel, stel je niet zo aan. Als je je zorgen wilt gaan maken over iets zet dan voortaan een helm op met fiesten daar ga je meer levens mee redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik ben geen aansteller. Het kan zijn, dat het eten van rauwkost erg riskant is. Het kan ook in zeer geringe mate riskant zijn. Het lijkt mij goed, dat hierover wordt nagedacht. Bijvoorbeeld rauwe eieren kunnen ook schadelijk zijn. Dat geldt ook voor rauw vlees. Waarom geldt dat niet voor rauwe groenten?
De EHEC bacterie, waar jij het over hebt zit niet IN een komkommer, deze is er later, hoe is nog niet bekend, opgekomen.
Deze bacterie wordt via mest verspreid

Dus angst voor alle rauwkost is zeker niet nodig.
Was komkommer en andere groenten en rauwkost net als anders en dan is het veilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rauwe groente zit vol levende enzymen. Die verhogen je weerstand tegen ziektes. Koop dan het liefste wel onbespoten groente/rauwkost.

Overigens zijn niet alle groentes even geschikt om rauw te eten. Sperziebonen en broccoli bijvoorbeeld, kun je het beste eerst even koken, waarna de gezonde stoffen uit die groentes beter door je lichaam kunnen worden opgenomen.

Veel groente en rauwkost eten is heel gezond.
Eigenlijk zou 40% van je voeding uit groente moeten bestaan. Zitten ook heel veel vezels in, die voor een goede stoelgang zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
corzijlstra
12 jaar geleden
Ik denk dat verreweg de meeste restaurants niet aan die 40 procentnorm voldoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat wil je daarmee zeggen? Dat ze in een restaurant verstand hebben van gezondheid?
Die hebben verstand van zaken doen.
Zelfs bij het bereiden van eten kiezen ze voor winst, en niet voor de gezondheid van de gasten.
Het eten van rauwkost lijkt mij door de bank genomen stukken beter voor je gezondheid dan het volledig in de ban doen ervan. Niet dat ik zo'n gezondheidsfreak ben maar toevallig heb ik me een paar uur geleden nog tegoed gedaan aan (o.a.) een forse rauwkostsalade in een biologisch restaurant.

Bij ieder risico moet je voor- en nadelen afwegen. Als je geen schadelijke stoffen wilt inademen moet je stoppen met ademen. Als je absoluut geen schadelijke stoffen wilt eten moet je stoppen met eten. Dat is natuurlijk geen oplossing. Het leven bestaat niet zonder risico's maar het is de kunst die aanvaardbaar te maken. Daar moet je zo af en toe een uitschieter voor riskeren, zoals die Ehec-bacterie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je _kunt_ dingen oplopen door het eten van rauwkost. Net zoals door het eten van vlees, eieren, kaas, en andere producten. En in restaurants kan eten ook besmet worden door bijvoorbeeld keukenpersoneel of ontbrekende hygiëne in de keuken.
Als voedsel al besmet is, is het nog maar de vraag of je er ziek van wordt.
Wat de EHEC-uitbraak betreft: er zijn verdenkingen dat dat komt door het eten van rauwkost maar het is nog steeds niet zeker. En deze uitbraak is in het nieuws omdat het bijzonder is - dat geeft al aan dat normaal gesproken rauwkost (als dat de bron is) geen problemen geeft.