Hoe maak ik gluten, zuivel- en suikervrije pannenkoeken/tortilla's?

Eieren, sojamelk en steviapoeder mogen wel gebruikt worden maar het moet 100% vrij van gluten, zuivel(melk) en toegevoegde suikers zijn...

Iemand die een goed recept kent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.8K

Antwoorden (6)

2 eieren
200 gram glutenvrij meel, kan van alles zijn: Mix C, boekweitmeel, maïzena, maïsmeel, rijstmeel, kikkererwtenmeel, ik neem meestal 100 gram Mix C en meng dat met een bergje van iets anders, net wat er voor handen is.
theelepeltje bakpoeder
Snuf zout
halve tot hele liter melk
eventueel een theelepel xanthangom

Kluts de ingrediënten tot een beslag. Voor dikke pannenkoeken een halve liter melk, hou je van dunne pannenkoeken neem je meer.

Verhit een scheutje vloeibare margarine in een koekenpan en bak de pannenkoeken ca 2 minuten op elke kant op een halfhoog vuur. Eet ze meteen op.

Toegevoegd na 56 seconden:
P.S.
natuurlijj bedoel ik met melk dan ook Soja melk :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor mijn kleinzoon maak ik glutenvrije pannenkoeken met glutenvrij meel ,melk , eieren.Sojamelk is een goed alternatief, je kunt ook geraspte appel of geraspte banaan toevoegen, dat maakt het smeuig.
Kijk eens op de site van de Coeliakievereniging, zij hebben misschien nog andere recepten.
Smakelijk pannenkoeken eten!
11 jaar geleden
Zoals je wellicht weet een "tortilla" is een Mexicaanse specialiteit (nu zeggen wij Mexicaans, maar in feite was een gerecht van de Azteken lang voordat de Spanjaarden het gebied veroverden)

De traditionele bereiding van een tortilla is 100% gluten, suiker, en zuivelvrij, want het bestaat namelijk uit maar 3 ingrediënten: maïsmeel, water en zout.

Mijn recept voor een authentieke tortilla:
- 250 g maïsmeel (géén maïzena of polenta!)
- 200 ml warm water
- 1-2 theelepels zout (naar smaak)

Meng eerst de maïsmeel met het zout in een glazenkom, en voeg langzaam het warme water toe, terwijl je het deeg bewerkt met je vrije hand. Misschien heb je niet alle 200 ml water nodig, of misschien iets meer, maar je moet een kneedbare bal deeg overhouden wat niet plakkerig is, maar ook niet te droog aanvoelt.
Dit deeg laat je een paar uur rusten, tot het moment dat je gaat eten.
Plaats dan een stuk deeg tussen twee lagen plasticfolie, en met behulp van de bodem van een pan of met een deegrol, maak een zo dun mogelijk tortilla. Als het niet lukt de eerste keer is het geen ramp: opnieuw kneden met de rest van het deeg, en probeer je nog een keer.
De tortilla's moet je dan in een droge hete pan bakken. Het liefst in een gietijzeren pan, net zoals een traditionele pannenkoek, zonder vet. Een teflon pan is ook prima.
Als je tortilla wat dikker is geworden, dan mag je vuur wat zachter zetten, anders zal de tortilla aanbranden voordat de binnenkant gaar is.
Deze tortilla's zijn superlekker en blijven mooi zacht en flexibel. Het beste kan je deze nét voordat je gaat eten bakken, en in een licht vochtig doekje bewaren om aan tafel te brengen.

Het geheim zit in de maïsmeel. Deze moet superfijn zijn, en bewerkt met kalk. Dat kan je zelf doen (een heel gedoe) of speciale maïsmeel kopen. Ik ken 2 merken:
- PAN: vind je bij de grote AH's en in veel toko's. Met deze lukt aardig, maar niet mijn favoriete, en het is niet 100% glutenvrij ("bevat sporen van")
- Op de site van MexWorld kan je de échte maïsmeel bestellen (zie link) Die is 100% glutenvrij en werkt het allerbeste om tortilla's te maken.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey Gabi, ik reageer slecht op maïs producten, heb je een recept op basis van bruine rijstmeel? Ik heb het vandaag geprobeerd maar ik kreeg er helaas geen stevige deeg van :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een snelle tip: probeer eens een pizzasteen om tortilla's op te bakken.
Zo bak ik de mijne en ze lukken altijd.
De steen wel zeer goed voorverwarmen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bekend verhaal!! De eerste keer die ik zelf tortilla's maakte was ook geen succes. Ik had de verkeerde soort meel (polenta ipv meel, en die heeft een veel te grove maling), het deeg had ik niet lang genoeg gekneed, en ook niet lang genoeg laten rusten, en toen ik de tortilla uitrolde had ik het ook te dik gelaten. Die eerste tortilla vonden de eenden wel lekker. Maar de volgende ging stukken beter, en nu krijg ik hele mooie en lekkere tortilla's.
Als je het voor jezelf iets makkelijker wil maken, kan je een beetje plantaardige margarine (zonder melk) aan het deeg toevoegen. Dan krijg je makkelijker een kneedbaar, stevig deeg. Voor de hoeveelheden boven zou ik zo'n 25 g margarine gebruiken, niet meer, anders wordt het te vet.
In ieder geval is het héél belangrijk dat je de juiste soort maïsmeel gebruikt, want niet alle soorten zijn hiervoor geschikt.
Kijk op deze link zodat je ziet wat voor deeg moet je zien te krijgen:
https://www.youtube.com/watch?v=LJ6Wq_jDnkY Met rijstemeel zou in principe ook moeten lukken, ik heb het nooit geprobeerd, maar waarschijnlijk lukt het nog beter met een broodmix uit een pak. Je hebt een aantal varianten die geen toegevoegde suikers hebben, zoals b.v. mix B van Schär. Die hebben helaas bijna allemaal maïs, en als dat voor jou minder geschikt is, dan moet je die niet gebruiken.
Ook hiervoor geldt met een beetje plantaardige margarine erdoorheen wordt het wat makkelijker.
De hoeveelheid benodigde water kan totaal anders zijn voor elke soort meel. De ene heeft meer nodig dan de andere, kwestie van langzaam aan toevoegen, en de juiste dikte zien te vinden. Probeer ook eens met teffmeel, ook al zal je hiervoor een beetje vet moeten gebruiken, en beslist lang moeten kneden, want teffmeel neemt het vocht minder goed op, en dat is essentieel voor een goed deeg en een mooi, lekker eindresultaat. Veel succes!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@WWDiver
Ik had ook een pizzasteen, maar "iemand" liet het vallen en nu zit ik zonder. Op een gietijzer pan gaat ook perfect, zelfs op een halogeen fornuis.
In de oven gaat het ook, maar dan moet je minstens 220°C houden met hete lucht, zodat het bakken snel gaat, anders droogt de tortilla te veel uit.
Met wit teffmeel worden de pannenkoeken lichtbruin; gebruik je bruin teffmeel, dan worden de pannenkoeken chocoladebruin. De smaak is hetzelfde. de witte teffmeel praktischer, omdat je dan beter kan zien of de pannenkoeken al bruin worden.
Er zijn twee soorten kokosolie te koop: ontgeurde kokosolie en extra vierge kokosolie. De ontgeurde is neutraal van geur en smaak en is dus prima om in te bakken
200 gram teffmeel (bruin of wit)
1/2 zakje bakpoeder
1/2 theelepel zout
10 gram stevia
300 gram/ml water
30 gram gesmolten (afgekoelde) extra virgin kokosolie (met kokosgeur)
3 of 4 eieren
Optioneel: 3 theelepels kaneel

Voorbereiding
Laat de kokosolie vloeibaar worden (op laag vuur, of zet de pot een tijdje in warm water) en laat weer afkoelen tot handwarm. Meng vervolgens alle ingrediënten met de mixer. Even goed door mixen!

Bereidingswijze
Teffmeel is glutenvrij en daardoor worden de pannenkoeken snel bros en droog. Bak de pannenkoeken met wat kokosolie (of een klont roomboter, als je dat verdraagt) om dit te voorkomen en bak ze niet te dun! Ook lekker met krenten en rozijnen, of appel
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lekkere gluten-,zuivel- en suikervrije pannenkoeken;

Ingrediënten voor 2 grote pannenkoeken;
2 eieren,
200 gr. ( volkoren) speltmeel,
300 ml. rijstmelk,
beetje zout,
2 theel. wijnsteenbakpoeder.

Voor zoete pannekoeken kan je er stevia door doen en voor hartige bestrooi je ze met bijv. combi's van;
champignons+ beetje fijngesneden spinazie+wat basilicum

beetje courgetteblokjes+rode paprikablokjes+fijngesneden bosui+champignons+chorizo

Ontbijtspekplakjes+courgette+champignons+papika

Of natuurlijk alleen maple syrup, dan hoef je er natuurlijk geen stevia in te doen.

Bakken in kokosolie of doe wat kokosolie op de vlakgrill en grill je pannenkoek.
amc
11 jaar geleden
Er is in de natuurwinkel glutenvrij meel te koop. Als je sojamelk gebruikt, doe dan drie druppeltjes zonnebloemolie door het beslag. Dat voorkomt dat het gaat schiften bij verhitting. Dat schiften is niet erg, het maakt voor de smaak niet uit, maar het ziet er niet zo lekker uit.