hoe maak je kleine visjes (in grieks Gavros genoemd) schoon ze worden wel met kop, staart en graatjes gegeten, de ingewanden zullen er toch uitmoeten?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
10K

Het beste antwoord

Gavros zijn origineel gefrituurde ansjovisjes. Je kunt ook sprotjes of sardines ervoor gebruiken, maar de ansjovis is de oorspronkelijke 'gavros'.

Ansjovis maak je als volgt schoon;
Spoel de visjes kort onder koud stromend water. Houd de vis tussen duim en wijsvinger, net onder de kop, vast met één hand. Trek met je andere hand de graat in één keer uit het visje, van boven naar beneden.
Haal de graat tussen de 2 filets uit.
Verwijder de rugvin. Spoel de visjes af en leg ze op een laag keukenpapier.
Strooi er zout overheen als je van een zilte smaak houdt en je kunt ze bijv. verder kruiden met citroenrasp en knoflook of peterselie en knoflook of een combi, wat je maar lekker vindt.
Bestrooi ze goed met wat bloem aan de buitenkant en frituur ze dan in hete olie of bak ze in hete olie 3-4 min. aan elke kant.
De combinatie van de olie en de bloem zorgt ervoor dat de filets aan elkaar blijven plakken.

Toegevoegd na 37 minuten:
In veel plekken in Griekenland worden ze met ingewanden en graat gegeten. Het lijkt mij veiliger om de ingewanden eruit te halen. Als je de kop van een ansjovis verwijdert, trek je automatisch de ingewanden mee. De graten kan je wél gerust eten, die worden wel zachter als het visje eenmaal marineert en door het zout.
De ansjovis die men hier vers verkoopt, kan nooit zo vers zijn als die in Griekenland zelf, waar ze vers aan land gebracht worden en verkocht op veel plaatsen. Met ingewanden, die snel aan bederf/besmetting onderhevig zijn, zou ik zelf geen risico nemen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Pak de kop met 1 hand stevig beet, maak een inkeping in het vel onder de kop en trek de filets voorzichtig van elkaar. Spoel goed af onder koud stromend water.

Toegevoegd na 45 seconden:
http://www.smulweb.nl/recepten/1042060/Gavros-marinatos-gemarineerde-rauwe-ansjovis
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor, gavros wordt met de spreekwoordelijke haar en huid opgegeten, dus ook de vulling. Daar de beestjes zo klein zijn maakt dit niet uit, gewoon niet aan denken als je ze eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee gavros als het de kleintjes zijn maak je niet schoon ,je spoelt ze af dep ze droog ,haal ze door de bloem en frituur ze en serveer ze met een schijfje citroen ,vallen ze groot uit dan kan je eventueel de ingewanden er uit halen maar dan gaan ze ook meestal kapot,en een echte griek eet alles