Wat zijn olifantsbonen en waar kan ik die halen?

Oke, in kader van eerder gevraagd Potjie Kos recept, heb ik van de culinair correspondent van de Telegraaf voor elkaar gekregen dat hij het recept voor Potjie Kos vorige week in de Telegraaf plaatste.
Hij had het recept van een culinair adviseur uit Amsterdam. Deze heb ik weten te traceren en ik heb hem gevraagd welke bonen hierin verwerkt zouden moeten worden.
Het antwoord: Olifantsbonen (tja, hoe zuid-afrikaans wil ik het hebben).
Heeft één van jullie een idee wat olifantsbonen zijn, hoe ze eruit zien en waar ik ze kan halen?
(Ik ben al bij de Makro geweest en nadat ze uitgelachen waren hebben ze me helpen zoeken, hebben ze andere collega's gebeld die ook al dachten dat ik een grapje maakte...)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus leuke vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, die culinair recensent roept al een tijdje mensen op om recept-vragen per twitter aan hem te sturen.. ik besloot dus daar maar eens aan te voldoen... je moet wat he..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry mijn bron klopt niet ik typte dat het griekse peulvruchten was maar t moet zijn olive 'n oil

Het beste antwoord

Olifantsbonen, ook wel genoemd Limabonen zijn grote bonen, oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. Ze werden daar al gegeten door de Inca's. Het meest bekend hier is de witte variant maar ze kunnen ook allerlei andere kleuren hebben

Ze hebben een hoog gehalte aan zetmeel en ze bevatten ijzer, zink en eiwitten.
In Nederland voornamelijk gedroogd verkrijgbaar maar ook wel vers en in pot.

Volgens de bron zijn ze verkrijgbaar bij de Konmar

500 gr gedroogde gigantes (olifantsbonen) verkrijgbaar bij de Konmar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, dat lijkt me beter passen dan de eerder genoemde koffiebonen (hoewel die ook wel weer een heel bijzondere smaak aan het eten zouden kunnen toevoegen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje, loopt een beetje uit de hand met de minstalkers hier. Ik had je al een plus gegeven, meer kan ik niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is ook de reden dat ik er niet meer zo vaak ben, naast het feit dat ik het ook heel druk heb. Al die minnetjes die "om niets" worden gegeven. Was daar maar tegenop te modereren........

Andere antwoorden (6)

Zijn dat niet gewoon limabonen? Dat zijn namelijk de grootste bonen die er zijn. Je kunt ook de spaanse bonen gebruiken, deze zijn ook groot en verkrijgbaar bij A.H. Ik maak daar 's zomers altijd een salade van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't zijn koffiebonen! Maar waar je ze kan halen durf ik niet te zeggen.

Hoe verschillend de bonen van de diverse koffiesoorten van de hele wereld ook zijn of het nu gaat om arabica-of robustabonen, ze zijn allemaal van ongeveer gelijke grootte. De uitzondering op de regel is echter de olifantsboon, die ruim een derde grooter is dan de normale koffiebonen. De officiele naam is Maragogype, afgeleid van het gewest Maragopjipe in Bahia, Brazilie. Waar de boon voor het eerst werd gedetermineerd in 1870. Van deze arabicahybride werd al snel commercieel gebruik gemaakt. In 1883 kwam een exemplaar terecht in Kew Gardes in Groot Britannie, waar de plant goed gedijde. In Frankrijk onstond al snel een markt voor de boon en voor de Eerste Werdeldoorlog zorgde de reputatie van de koffieboon er in Duitsland voor dat aan het hof van de keizer alleen nog deze koffie werd geschonken. De Maragogype werd verbouwd in koffiegebieden over de hele wereld, maar vandaag de dag vinden we deze koffieplant alleen nog in Guatemala, Mexico, Nicaragua, Honduras, El Salvador, Brazilie en Zaire. De beste olifantsbonen komen uit Mexico en Guatemala; bonen van goede kwaliteit uit Zaire worden steeds zeldzamer. De wereldwijde productie is afgenomen na een piek gedurende de eerste twee decennia van de 19e eeuw.
Wat de smaak betreft zijn veel mensen erg te spreken over een kopje ?olifantskoffie? van bonen uit Mexico of Guatemala. De smaak is evenwichtig, niet bitter, lichtzuur,rond, enigszins fruitig en aangenaam mild.

Toegevoegd na 4 minuten:
het schijnt verkrijgbaar te zijn in "Oosterse" winkeltjes en dan in de herfst.... dan zou de oogst in de winkels moeten liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien bij koffie en thee specialist Simon Levelt, heeft veel winkels in heel Nederland.
13 jaar geleden
In oosterse winkeltjes kan je bonen vinden die 'gigandes' genoemd worden. Dit zijn de olifantsbonen. de beste bonen komen uit Macedonië en Epirus. De oogst ligt in de herfst in de winkels. Ze zijn zoeter van smaak en minder taai dan de bonen die afkomstig zijn van de vorige oogst.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grinnik: bedankt voor je antwoord. Ik denk echter niet dat ik de eters die ik donderdag mijn potje voor wil zetten zo lang ik huis wil houden tot de nieuwe oogst er is :)
+
amc
13 jaar geleden
Neem gewoon limabonen in blik of gedroogd.
In blik zijn ze te koop in grote, goed gesorteerde supermarkten zoals die grote AH`s.
Gedroogd vind je ze in natuurvoedngswinkels, toko`s,
Surinaamse-,Turkse- en Marrokaanse winkels en soms op grote markten of reformkraam. In sommige winkels heten ze dan boterbonen omdat limabonen uit Amerika komen en daar heten ze 'butterbeans'. Verwar ze echter niet met onze boterbonen, want dat zijn gele sperziebonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AMC: Je bent bij deze gepromoveerd tot held... toen ik bij de Makro was heb ik een zakje gedroogde bonen gehaald, omdat ze zo groot (olifanten zijn ook groot) waren en bij gebrek aan beter dacht ik...
Laten dat nu Butter-beans zijn :).
Ze zijn wit en zien er qua vorm een beetje uit als (erg bleke) tuinbonen.
Woehoe!
amc
13 jaar geleden
Dank je wel voor de promotie. Klopt, het zijn net grote tuinbonen. Succes met je Potjie Kos gewenst, je gasten moesten eens weten wat je allemaal voor zo`n etentje moest doen!:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
smaken ze ook als tuinbonen?
amc
13 jaar geleden
Nee, ze hebben een iets zoetige smaak, wel lekker hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goddank, ik vind tuinbonen namelijk niet echt lekker.
beroemde Griekse gigantes en elephantes Die variëteiten van de reusachtige witte boon nieren, zijn geteeld hier sinds de jaren 1980 en staan bekend om hun uitstekende kwaliteit, dankzij de regio matig
temperaturen en neerslag, calcium-rijke bodem, en een goede drainage van het terrein.
In 1996 heeft de Europese Unie erkende de reuze en olifant bonen van de Prespes Meren als producten van de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA). Er zijn vijf andere BGA benamingen voor Griekse bonen:
-Fasolia Gigantes-Elefantes, Kastorias;
-Fasolia Gigantes-Elefantes, KatoNevrokopi;
-Fasolia Gigantes-Prespon Florinas;
-Fasolia Koina Mesosperma, Kato Nevrokopi;
-Fasoli Plake Megalosperma Prespon Florinas
zo aan deze tekst te zien zijn het dus griekse peul vruchten . maar ik heb op internet ook koffie bonen zien staan die je bij een toko zou kunnen kopen( oosters winkeltje.) afhankelijk van het recept wat je wilt maken zou je na kunnen gaan of t met koffie bonen bereid moet worden of met peul vruchten. en die peul vruchten kun je misschien wel bij een natuurwinkel kunnen kopen of misschien wel bij de zelfde toko als die koffie bonen. Of bij een soort van groentezaak of oil and vinigair zo iets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik dacht dat het Limabonen zijn. Vlgs mij worden ze ook wel olifantsbonen genoemd omdat ze nogal groot zijn. Ik heb ze in blik gewoon bij de Digros gekocht.