Hoe maak je heerlijk pepernoten zelf ?

Mijn vriend is razend op pepernoten, nu wil hem gaan verrassen met zelfgemaakte pepernoten, maar hoe maak ik die ? Ik wil een heleboel pepernoten gaan bakken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt denk ik kruidnoten, pepernoten zijn van die 'hondenbrok'-achtige deegdingen, kruidnoten die knapperige halve rondjes.

Antwoorden (5)

Ingrediënten

100 gr zelfrijzend bakmeel, 50 gr bruine basterdsuiker, 1 theelepel speculaaskruiden, 1 mespuntje zout, 40 gr koude, harde boter, 2 eetlepels melk.
Voorbereiding

Oven voorverwarmen op 175 graden.
Bereidingswijze

Bakmeel, basterdsuiker, boter, zout, melk en speculaaskruiden in een kom doen. Koude boter in kleine stukjes snijden. Met de handen een deeg kneden en knikkers maken van het deeg. de bolletjes op een afstand van 2 cm van elkaar op de bakplaat leggen. Bakplaat in het midden van de oven plaatsen. Pepernoten in ca 20 minuten gaar bakken. Neem de pepernoten van de bakplaat en laat ze afkoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ander recept:

Recept Pepernoten

Geen sinterklaas feest zonder pepernoten. Natuurlijk kun je de pepernoten voor pakjesavondgewoon bij de winkel kopen maar het sinterklaas avondje wordt veel leuker als je de pepernoten lekker zelf gaat bakken. Hier vind je recepten voor je eigen pepernoten als Sint en Piet komen.

Ingrediënten:
250 gram bloem
3 gram bakpoeder
5 gram kaneel
2½ gram gemalen kruidnagel
2 gram kardemom
1 gram gemberpoeder
125 gram boter
125 gram bruine basterdsuiker
50 gram schenkstroop
3 gram zout.

Bereidingswijze:
Zeef de bloem met het bakpoeder en de kruiden in een kom.

Verwarm de boter met de basterdsuiker, de stroop en het zout al roerend in een steelpan tot ongeveer 45 °C tot alles is gesmolten.

Schenk dit bij de bloemmassa en roer alles goed door elkaar tot een glad deeg ontstaat.

Laat dit op een koele plaats een paar uur opstijven.

Rol het deeg uit tot een lap van ½ cm dikte en steek hier bijvoorbeeld met een appelboor of met de achterkant van een spuitmondje gelijkmatige mopjes uit.

Leg deze op een beboterde bakplaat en schuif die ongeveer 15 minuten midden in een matig warme oven (circa 180 °C).

Neem de pepernoten van het bakblik en laat ze afkoelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier nog een recept voor kruidnoten:

http://www.sinterklaasrecepten.com/kruidnoten.php

Toegevoegd na 2 minuten:
Pipernuten (Friese Pepernoten)
Benodigdheden:

125 gr zelfrijzend bakmeel
50 gr bruine basterdsuiker
30 gr boter
½ eetlepel koekkruiden
½ theelepel gemalen (ster)anijs
een snufje zout
1 theelepel honing
2 theelepels stroop
2 eetlepels melk

Doe alle ingrediënten door elkaar in een grote kom en kneed er een mooi deeg van. Laat dit een paar uur afgedekt rusten. Draai kleine knikkertjes en druk die op een ingevette bakplaat . Let op dat het deeg wat inzakt en groter wordt. Houd dus ruimte tussen de pepernoten. Verwarm de oven op 175˚ C en bak de pepernoten in een kwartiertje gaar. Laat ze afkoelen en wat harder worden.
13 jaar geleden
250 gr. bloem,3 gr. bakpoeder, 5 gr. kaneel, 2½ gr. gemalen kruidnagel, 2 gr. kardemom, 1 gr. gemberpoeder,

125 gr. boter, 125 gr. bruine basterdsuiker, 50 gr. schenkstroop, 3 gr. zout.

Dit is voldoende voor een bakblik vol pepernoten.

Zeef de eerste 2 rijen boven in een kom.
Verwarm de 2 rijen eronder in een pannetje bij elkaar tot alles is gesmolten maar niet te heet is geworden.
Schenk dit bij de bloemmassa en roer goed tot het een glad deeg geworden is.
Laat dit op een koele plaats een paar uur opstijven.
Rol het deeg uit tot een ½ cm. dikke lap en steek er met bijv. een appelboor of achterkant van een spuitmondje gelijkmatige rondjes uit.
Leg ze op een ingevet bakblik en schuif die in een voorverwarmde oven van ca. 180 graden. Bak ze ca. 15 min.
Neem ze dan van het bakblik en laat ze afkoelen.

Dit zijn pepernoten hè, geen kruidnootjes!

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt ook kruiden gebruiken als; kaneelpoeder, 1 theel. speculaaskruiden en een beetje anijspoeder. Ook kan je van de gekoelde bal deeg kleine balletjes rollen, op het blik zetten en er met je duim een deukje indrukken. Zo heb je meer de specifieke pepernoot zoals wij die kennen.
amc
13 jaar geleden
Hier een makkelijk recept:

Ingrediënten:
250 gram bloem
3 gram bakpoeder
5 gram kaneel
2½ gram gemalen kruidnagel
2 gram kardemom
1 gram gemberpoeder
125 gram boter
125 gram bruine basterdsuiker
50 gram schenkstroop
3 gram zout.

Bereidingswijze:
Zeef de bloem met het bakpoeder en de kruiden in een kom.
Verwarm de boter met de basterdsuiker, de stroop en het zout al roerend in een steelpan tot ongeveer 45 °C tot alles is gesmolten.
Schenk dit bij de bloemmassa en roer alles goed door elkaar tot een glad deeg ontstaat.
Laat dit op een koele plaats een paar uur opstijven.
Rol het deeg uit tot een lap van ½ cm dikte en steek hier bijvoorbeeld met een appelboor of met de achterkant van een spuitmondje gelijkmatige mopjes uit.
Leg deze op een beboterde bakplaat en schuif die ongeveer 15 minuten midden in een matig warme oven (circa 180 °C).
Neem de pepernoten van het bakblik en laat ze afkoelen.

Voor 3 andere heerlijke recepten kan je hier terecht:
http://www.sinterklaasrecepten.nl/recept_pepernoten.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bovenstaande recepten zijn allemaal goed, maar ik deed eens als extra ingredient een snuf witte peper erbij (ik dacht- echte pepernoten!) en het was nog net iets lekkerder!