hoe maak ik originele koeskoes

ik weet dat er 7 soorten groentes in moeten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

Couscous op zich maak je zoals op de verpakking staat, met kokend water, wat olie en zout, of in een couscouspan, zie de foto hier: http://www.cao-camping.com/backoffice/medias/upload/images/apercus/20314.jpg

Maar er zijn veel recepten voor tajine of couscous met 7 groentes, zoals deze:

Couscous "Bidaoui" Met 7 Groente

Aantal personen: 8.
Ingrediënten:

1 pak couscous van 1 kilo,
1 kilo schapenvlees of rundvlees,
1 kleine witte kool,
1 kilo uien,
5 tomaten,
500 g rode pompoen of courgettes,
250 g meiknolletjes,
250 g aubergines,
500 g wortel,
2 pikante pepers,
1 handvol gehakte koriander,
150 g boter voor de bouillon,
150 g boter voor de couscous,
1/2 koffielepel saffraan,
1 eetl peper,
6 liter water,
zout.
Bereiding:

Het vlees in stukken snijden en in de couscouspan doen samen met 2 grofgehakte uien, de in repen gesneden kool, 150 g boter, de saffraan, peper, zout en 6 liter water.
Aan de kook brengen en 1,5 uur sudderen.

Vervolgens de tomaten, de niet geschilde en in stukken gesneden aubergines, de in stukken gesneden wortels en meiknolletjes, de resterende uien, de pepers en de koriander toevoegen. 1 uur laten pruttelen.

Intussen wat bouillon afnemen en in een andere pan de pompoen / courgettes gaar laten worden.

De couscous bereiden zoals aangeduid op de verpakking.
Vermengen met boter en zoveel bouillon als kan worden opgenomen.
Serveren:

Leg de couscous in een cirkel op een grote, ronde serveerschotel.
Leg het groentenmengsel in het midden.
Geef de resterende bouillon er als saus bij.

Recept komt van: http://www.kraotach.nl/recepten/marokko/couscousbidaoui.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het origineelste recept is couscous met vis (brasem of zeebaars), maar er bestaat in Tunesië ook een couscous waarbij vlees, vis en groenten zijn vervangen door rozijnen, amandelen, pistachenoten en dadels, gekookt in melk en daarna gezoet. In Marokko bestaat een variant met schapenvlees of kip, waarbij twee soorten bouillon worden gebruikt: de ene om de couscous te maken en de andere, gekruid met chilipeper, om het gerecht pittiger te maken. De vele ingrediënten (meiraapjes, courgettes, rozijnen, kikkererwten en uien) worden tot een soort confit ingekookt. Een ander Marokkaans recept is couscous met suiker en kaneel