waarom zijn de meeste chefkoks mannen? terwijl de meeste vrouwen thuis lekker koken

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
5.5K

Het beste antwoord

Mannen koken alleen als ze er geld mee verdienen, vrouwen koken met liefde en je MOET ze bedanken met een complimentje :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk wel staat niet voor niets een :) achter

Andere antwoorden (13)

Het antwoord zit al in je vraag:

"terwijl de meeste vrouwen THUIS lekker koken"
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dit is trouwens ook zo'n vraag die wel in dat rijtje van je zou passen met vragen die zo van internet geplukt zijn als ik me niet vergis. Daarnaast is de vraag hier op GV al enige malen gesteld.
AWM
14 jaar geleden
Ja, dat zou allemaal heel goed kunnen!
Mannen kunnen alles beter, als individu... Mannen kunnen in bijna elke sport het beste... Elke religie is door een man gemaakt... Elke filosofie is door mannen gemaakt... Dus ook het beste koken komt van een man...

Vrouwen zitten niet zo zeer in een race wie het beste is... Mannen weer wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leef jij nog in de middeleeuwen ofzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mist een stukje geschiedenis vrees ik (jaartje of 2000 - 5000 ongeveer) waarin vrouwen stelselmatig en structureel weinig in de melk te brokkelen hadden, Xinix.
Met aanleg, talent of mogelijkheden heeft dat weinig te maken. In hoeverre mannen en vrouwen gelijke capaciteiten hebben, kun je pas over een jaar of 1000 gaan beoordelen MITS we op wereldschaal door blijven emanciperen.
Je hebt alleen gelijk dat het voor mannen belangrijker is om hoe dan ook coute que coute de beste te willen zijn. Althans, sommige mannen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herhaal mijn eerdere stelling
Omdat (de meeste) mannen het niet pikken als een vrouw vertelt hoe het moet.
Hier zal ik wel veel -tjes voor krijgen, maar goed: We leven in een mannen-maatschappij. De meeste dingen hier worden bepaald door mannen, en die proberen dit zo te houden. Dus totdat mannen gaan inzien dat vrouwen evengoed, zo niet beter zijn, zal het probleem nooit worden opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste koks zijn man,vandaar dat die ook de meeste chefs leveren.
Het kokswereldje is best wel een mannenwereld,macho en seksistisch, waarin die enkele vrouw echt haar mannetje moet staan.
Als laatste en zeker niet onbelangrijk,het is fysiek vrij zwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Robbie70;

Vrouwen claimen altijd meerdere dingen tegelijk te kunnen doen. Mannen doen maar één ding tegelijk, maar dan ook goed. Als je ziet wat mijn vrouw simultaan tijdens het koken allemaal doet en hoe ik me in de keuken met alleen het koken bezighoudt snap je het verschil. Bij ons is er gelukkig geen discussie over wie er het beste kookt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is stress vol werk.
En je moet meer uren werken.
Een vrouw kan daar niet tegen.!
Want zij heb thuis ook veel te doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat thuiswerk kan haar man dan toch mooi doen, als zij een carriere als kok heeft ?? Lijkt me niet meer dan logisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Marleen ik denk dat er niet zo veel mannen er zijn die de werk van de vrouw moet doen thuis...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is dan niet meer 'het werk van de vrouw' , Babyface. Rolpatronen zijn niet aangeboren hoor, die zijn aangeléérd. Het is trouwens ook geen moeten. Er moet geld binnen komen en er moet voor het huishouden gezorgd worden, en wie wat doet en voor welk percentage, bepalen man en vrouw onderling. En er komen inderdaad steeds meer mannen die in elk geval deeltijd maar zoetjesaan ook meer fulltime de zorg voor huishouden en kinderen op zich nemen. 50-50 zal het nooit worden, maar als je vrouw een dijk van een baan heeft, met en prachtig tweepersoons salaris, wat let je ? Een beetje emanciperen kan geen kwaad, hoor. Zolang je maar doet waar je je goed bij voelt.
De uitspraak "de beste koks zijn de mannen" bestaat altijd al, maar vrouwen timmeren zich steeds meer en meer een weg door de kokswereld.

Door de bikkelharde wereld van de horeca hebben vrouwen weinig tijd over voor het eigen huishouden en de kinderen. Een gezinsleven is moeilijk te combineren met de horeca.
Steeds late openingsuren en weinig sluitingsdagen.Daarbij is het werk van een kok lichamelijk en geestelijk zwaar.Een vijftien urige werkdag is geen uitzondering.Een kok is na 50 jaar werken "afgebrand".
Door de eeuwen heen,is het koks beroep weggelegd voor mannen,en dat is nu ook nog.Mede omdat vrouwen in de keuken in de minderheid zijn,hebben ze minder kans om chef te worden.
Maar dit neemt niet weg, dat er vele vrouwen zijn, die thuis in hun eigen keuken echt wel hun "mannetje staan", en fantastische maaltijden voorschotelen. Thuis eten, vond ik altijd een feest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik kook is mijn keuken nog netjes, en het eten gaat wel..
Als mijn vriend kookt is de keuken een puinhoop en het eten verrukkelijk...
Dus omdat mannen beter kunnen koken, zijn de meeste chefkoks mannen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat vrouwen van oudsher niet de personen waren die er een dergelijke zware, tijdrovende carriere op nahielden. Er is al jaren een lichte inhaalslag gaande.

Technisch kunnen vrouwen ongetwijfeld even goed en even lekker koken als mannen, maar chefkok in een restaurant met 20 tafels is wel iets anders dan thuis een prak in mekaar draaien voor een beperkt aantal personen.

Koken thuis is niet meer dan één van de vele huishoudelijke taken. En veel daarvan worden inderdaad beroepsmatig zelden of nooit door vrouwen uitgevoerd, om soms voor de hand liggende, soms onbekende redenen. Denk aan de glazenwasser. Schoonmakers zijn ook vaak mannen, net als kleermakers (hoewel vrouwen daar al heel lang hun weg in hebben gevonden).

Het heeft dus meer met de zwaarte van het beroep en de traditie te maken, dan met het feit dat vrouwen minder goed zouden kunnen koken. En zeker niet over het algemeen, zoals menig vrouw zal kunnen beamen. Al maken mannen ook daar ene inhaalslag en wordt thuiskoken ook steeds meer een respectabele hobby. En dan blijkt maar weer dat iets nooit doen funester is voor het talent dan aanleg of oefening.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zoektocht op internet leverde niet het definitieve antwoord. De meningen over deze kwestie zijn nogal verschillend. Hieronder een aantal gevonden verklaringen:

"De verklaringen waarom koken een mannenwereld is, zijn verschillend. Zo wordt gezegd dat vrouwen liever in de schijnwerpers staan in plaats van achter de schermen. Om die reden zouden vrouwen liever de bediening op zich nemen in een restaurant dan zelf achter de potten en pannen te staan. Het meest doorslaggevende argument is echter dat kok geen aantrekkelijk beroep is als je aan kinderen denkt. Als kok staat men vele uren in de keuken en blijft er weinig tijd over voor een gezin."

Bron:

http://www.keukens.be/informatie/infopagina.aspx?id=83

In de keuken werk je vooral achter de schermen. Veel meiden willen misschien liever gezien worden in de bediening. Maar het is ook het werk dat ze afschrikt. Als je al aan kinderen denkt is het geen aantrekkelijk beroep. Je kunt niet op een lager pitje werken, het is alles of niets.

Bron:

http://www.mediastudies.nl/nap/modules.php?name=News&file=a
rticle&sid=446

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit verschil komt niet uit het feit dat vrouwen net zo goed kunnen koken als mannen. Het zijn feitelijk gewoon dezelfde redenen als waarom er in het algemeen zo weinig vrouwen makkelijk aan de top van bedrijven terecht komen:

1) De werkuren
2) De werksfeer / concurrentie

1) Werkuren.
Om tot de top te horen, moet je EN erg goed zijn in je baan, maar vooral ook dat beetje extra willen geven. Een uur eerder beginnen. Een paar uur later doorgaan. De weekenden doorwerken. En dat natuurlijk fulltime over langere tijd. Veel vrouwen blijken de voorkeur te geven aan parttime werken. Dat, gekoppeld met het feit dat een groot deel van de vrouwen in een kritieke fase van carriere ontwikkeling (20-30 jaar oud) vanwege kinderen minder werken / tijdelijk stoppen zet vrouwen op een lagere plek in de promotie rondes, en ze verliezen aan concurrentie kracht met collega's

2) Werksfeer & cncurrentie
Om bij de top te horen moet je het spel hard spelen. Zeker in de kokswereld is concurrentie moordend & om door te groeien tot die top moet je bereid zijn voor te kruipen / ellebogen te gebruiken. Veel vrouwen zijn hier minder toe bereid. Het idee dat een baan maar een baan is, versus de baan is mijn leven speelt hierbij sterk door.

Helaas is het niet altijd zo dat als je gewoon goed bent in wat je doet, je ook de kans krijgt de boel te runnen. Je moet er ook de energie & focus bij gooien om daar te komen. Pas als dat verandert, en ook iemand die parttime werkt snel door kan groeien gaan veel vrouwen de top beklimmen. Iets wat ik trouwens bij mijn huidige werk zie gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf het idee dat in de periode dat de jeugd beroepskeuze maakt de meisjes meer het verzorgende deel kiest. Jongens zijn meer geneigd om een solistische kant te kiezen. Bovendien is het een zwaar beroep en moet je ook willen knokken om een eerste plek te krijgen. Ook de ongelukkige werktijden zullen een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Diverse redenen:
1. Traditie. In Lyon koken alleen vrouwen en geen mannen in restaurants
2. Chef kok zijn, heeft niet alleen met koken te maken, maar vooral met organisatie. Mijn zwager is een zeer goede kok thuis, maar zou in een restaurant niet overleven: hij is een beetje chaotisch.
3. Vrouwen willen waarschijnlijk niet imn een professionele keuken werken, omdat in de loop van de dag de spanning zo hoog oploopt, dat er met borden wordt gesmeten.