waarom zijn de meeste chefkoks mannen? terwijl de meeste vrouwen thuis lekker koken

Weet jij het antwoord?

/2500

De meeste koks zijn man,vandaar dat die ook de meeste chefs leveren. Het kokswereldje is best wel een mannenwereld,macho en seksistisch, waarin die enkele vrouw echt haar mannetje moet staan. Als laatste en zeker niet onbelangrijk,het is fysiek vrij zwaar.

Ha, die Robbie70; Vrouwen claimen altijd meerdere dingen tegelijk te kunnen doen. Mannen doen maar één ding tegelijk, maar dan ook goed. Als je ziet wat mijn vrouw simultaan tijdens het koken allemaal doet en hoe ik me in de keuken met alleen het koken bezighoudt snap je het verschil. Bij ons is er gelukkig geen discussie over wie er het beste kookt....

De uitspraak "de beste koks zijn de mannen" bestaat altijd al, maar vrouwen timmeren zich steeds meer en meer een weg door de kokswereld. Door de bikkelharde wereld van de horeca hebben vrouwen weinig tijd over voor het eigen huishouden en de kinderen. Een gezinsleven is moeilijk te combineren met de horeca. Steeds late openingsuren en weinig sluitingsdagen.Daarbij is het werk van een kok lichamelijk en geestelijk zwaar.Een vijftien urige werkdag is geen uitzondering.Een kok is na 50 jaar werken "afgebrand". Door de eeuwen heen,is het koks beroep weggelegd voor mannen,en dat is nu ook nog.Mede omdat vrouwen in de keuken in de minderheid zijn,hebben ze minder kans om chef te worden. Maar dit neemt niet weg, dat er vele vrouwen zijn, die thuis in hun eigen keuken echt wel hun "mannetje staan", en fantastische maaltijden voorschotelen. Thuis eten, vond ik altijd een feest.

Dit verschil komt niet uit het feit dat vrouwen net zo goed kunnen koken als mannen. Het zijn feitelijk gewoon dezelfde redenen als waarom er in het algemeen zo weinig vrouwen makkelijk aan de top van bedrijven terecht komen: 1) De werkuren 2) De werksfeer / concurrentie 1) Werkuren. Om tot de top te horen, moet je EN erg goed zijn in je baan, maar vooral ook dat beetje extra willen geven. Een uur eerder beginnen. Een paar uur later doorgaan. De weekenden doorwerken. En dat natuurlijk fulltime over langere tijd. Veel vrouwen blijken de voorkeur te geven aan parttime werken. Dat, gekoppeld met het feit dat een groot deel van de vrouwen in een kritieke fase van carriere ontwikkeling (20-30 jaar oud) vanwege kinderen minder werken / tijdelijk stoppen zet vrouwen op een lagere plek in de promotie rondes, en ze verliezen aan concurrentie kracht met collega's 2) Werksfeer & cncurrentie Om bij de top te horen moet je het spel hard spelen. Zeker in de kokswereld is concurrentie moordend & om door te groeien tot die top moet je bereid zijn voor te kruipen / ellebogen te gebruiken. Veel vrouwen zijn hier minder toe bereid. Het idee dat een baan maar een baan is, versus de baan is mijn leven speelt hierbij sterk door. Helaas is het niet altijd zo dat als je gewoon goed bent in wat je doet, je ook de kans krijgt de boel te runnen. Je moet er ook de energie & focus bij gooien om daar te komen. Pas als dat verandert, en ook iemand die parttime werkt snel door kan groeien gaan veel vrouwen de top beklimmen. Iets wat ik trouwens bij mijn huidige werk zie gebeuren.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100