Welke voorbehandeling heeft rozijnen nodig voordat ze in een gerecht kunnen worden verwerkt?

Zodat ze lekker zacht worden en wat zoeter zijn.

Wilde van de week een zoete saus maken met rozijnen voor door de wortels heen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Antwoorden (4)

Rozijnen worden vaak bewerkt met zwaveldioxide om ze langer houdbaar te maken. Het is aan te raden om ze in ieder geval even goed af te spoelen.

Als je ze in een saus verwerkt, is het niet nodig om ze nog verder te laten wellen. In de saus nemen ze vocht op en worden ze vanzelf zachter.

Maar over het algemeen worden rozijnen zachter door ze even in lauwwarm water te laten wellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als rozijnen liggen te wellen, terwijl het recept krenten vermeldt, hebben die rozijnen dan zinloos geweld?
- Vliegende Panters
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is ook handig om (tijdens het spoelen) eventueel achtergebleven steeltjes te verwijderen. Die eten ook niet prettig. De rozijnengrap kende ik van Freek de Jonge, ik weet niet wie hier van wie gekopieerd heeft.
bamibal
11 jaar geleden
De grap is van de Vliegende Panters, uit een nummer waarin ze Freek de Jonge nadoen. Maar de grap is niet van Freek.
Het is goed om rozijn een paar uur in het water te zetten daarna smaken ze beter en zijn ze schoon.
11 jaar geleden
je kan de rozijnen ook wellen in appelsap of witte wijn of andere drank maar voor een zoete saus zou ik ze wellen in water of appelsap
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ze rustig, op een laag pitje, mee laten koken in een saus. Worden ze heerlijk zacht van. I
Ik maak wel eens appel-rozijnensaus en doe dan de appelstukjes samen met stukjes ui en rozijnen en witte wijn of ciderazijn in een pannetje, breng alles aan de kook en laat dan op een laag pitje een goed kwartier koken. Als de appel gaar is, doe ik er rietsuiker, kaneelpoeder en een snufje zout bij.
Dan nog 15 min. zachtjes koken en laten afkoelen. Wordt een heerlijk fris zoet-zuur sausje en kan zelfs als soort chutney als bijgerecht gegeven worden.

Ik heb ook altijd rozijnen klaar voor gebruik,in de koelkast staan. Ik doe ze in een schone jampot en giet er een goede rum overheen. Ong. 4 eetl. op 100 gr. rozijnen.
Als je dat een dag van tevoren doet, zijn ze de volgende dag helemaal volgezogen met rum. Heerlijk!
Je kunt dit ook versnellen door ze mét de rum, een paar minuutjes in de magnetron te verwarmen.

Heerlijk bij worteltjes;
Fruit een ui in niet te hete olie tot ze zacht en gelig zijn, niet bruin bakken. Doe er een bolletje heel fijn gesneden gekonfijte gember bij, een klein snufje kruidnagelpoeder en 1 kleine theel. kaneelpoeder. Roerbak alles 2 min. doe er een snufje zout bij en de rozijnen. Laat de saus dan een half uurtje heel zachtjes stoven en doe er evtl. een beetje water bij als het te droog wordt.
Heb je gemberpoeder gebruikt en geen gekonfijte gember,dan kan je er ook wat gembernat of -siroop bij doen. Als hij klaar is, zijn de uitjes vrijwel weggesmolten voor het grootste deel en de rozijnen dik en gezwollen.
Heb je geen gemberpoeder of gember in een potje, kan je ook geraspte verse gember nemen. Is alleen niet zo zoet als gekonfijte en het geheel wordt er wat kruidiger van.

Uiteraard kan je ze ook gewoon wellen in water, thee of vruchtensap. Als je ze niet verwarmd, moet dat wel een paar uren, goed afgedekt gebeuren.
amc