Wie kan mij helpen aan lekkere eenpersoonsgerechten?

Sinds een paar maanden moet ik weer voor mijn eigen alleen koken. Mijn vraag is hoe doe je dat met groente? Alles is zoveel voor 1 persoon. Als ik sla koop, eet ik er zowat 3 dagen van, en dan heb ik nog over.

Dus ik zoek gezonde en lekkere eenpersoonsgerechten die makkelijk te bereiden zijn. En goede ideeën van jullie om toch afwisseling op tafel te krijgen. Ik kan wel invriezen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Het beste antwoord

wat ik zelf veel doe is maaltijden koken die ik compleet kan invriezen zoals Nasi, bami en verschillende soorten pastasaus, die vries ik per portie in.
zo kan ik (als ik alleen eet) gewoon een bakje ontdooien, bij pastasaus een beetje pasta koken en bij nasi of bami een portie diepvries saté of ik bak een ei.
zelf ben ik niet zo'n fan van stamppotten maar ik denk dat het daar net zo goed mee kan!
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Je kan als je bloemkool eet, een halve bloemkool koken zoals je gewend bent en 's avonds de bloemkoolroosjes met cocktail/whiskey saus op tafel neer zetten.

Onderstaande link nog een aantal éénpersoonsgerechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben een beetje aan het surfen geslagen. Misschien is dit wat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste soorten groenten kunnen in de soep.
Verse soep maken is een ideale manier om je koelkast van groentenrestjes te ontdoen en het is nog gezond ook, een lekkere kop soep tussendoor!

Toegevoegd na 23 minuten:
Oh en sla, daar kun je stamppot van maken! Je kookt wat aardappels, als deze gaar zijn giet je ze af en doe je er een scheutje melk bij en wat nootmuskaat. Hier doe je de sla bij en een in stukjes gesneden gekookt ei'tje. Even stampen en klaarrrrrr!!!! Ook lekker met een rauw fijngenipperd sjalotje of ui'je erdoor of met spekjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed idee en lekker +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soep kun je op veel verschillende manieren maken.
Je kunt bijvoorbeeld soepvlees in een pan met water doen, wat bouillonblokken erbij, dit een uur of twee laten trekken (tot het vlees gaar is) en dan doe je de groenten erbij (eventueel vermicelli), je wacht tot de groenten gaar zijn en eten maar! Je kunt dit ook met kip doen ipv soepvlees, kip hoeft niet zo lang te garen.
Of je doet er helemaal geen vlees in.
Je kunt echt bijna alle soorten groenten hiervoor gebruiken, zelfs spinazie is lekker in de soep!
Dit is slechts een basisreceptje, je kunt er natuurlijk nog veel meer kanten mee op, maar ik kan moeilijk dit bericht helemaal volpennen met soeprecepten :)
Maar echt waar, probeer het uit! Hier maak ik zo eenmaal per week een lekkere pan soep met koelkastrestjes. Koelkast leeg en we hebben een lekkere kop soep tussendoor! Ideaal voor als je hartige trek hebt maar niet naar allerlei tussendoortjes wil grijpen :)
Een vriend van mij staat regelmatig een hele dag te koken om zijn vriezer te vullen. Hij maakt dan sauzen voor de pasta, kip gerechten, soepen ed om deze vervolgens in porties in te vriezen. Met dergelijke basis gerechten kan je dan volop variëren, door aan de sauzen verse groente toe te voegen, pasta, rijst of aardappelen. Ijsberg sla is langer houdbaar en ook lekker op een broodje gezond.
Kook aardappels teveel en maak de volgende dag een ovenschotel met aardappelpuree of opbakken met verschillende verse groente en ham blokjes.
Je kan ook een konijn nemen om je te helpen met de sla:) (geintje)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik koop gewoon bij AH en pak de halve zak aardappels en/of wokgroente. De volgende dag pak ik andere aardappels en andere groente (ook weer de helft). Dan op dag 3 eet ik de andere helft van dag 1, dag 4 de andere helft van dag 2. Werkt prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.singlesrecepten.nl/

Op deze site staan veel recepten voor 1 persoon.

In de meeste supermarkten kun je gewoon zoveel groenten nemen als je denkt nodig te hebben. Als je een handje boontjes, spinazie of what ever nodig hebt, doe je een handje ervan in een zakje en weegt dit af. Zo zijn er kleine bloemkooltjes en mochten er alleen grote zijn, dan neem je dat wat je nodig hebt er vanaf en blancheert de rest in roosjes en vriest ze in. Of je kookt hem helemaal en maakt de volgende dag lekker bloemkoolsoep van de overgebleven roosjes. In het kookwater bewaren en er wat water en een kippenbouillontablet bij doen, samen met vermicelli en gehaktballetjes even zachtjes koken en tot slot bestrooien met vers gehakte peterselie. Evtl. na kruiden met witte peper.
Je kunt ook het best de groenten los invriezen in een diepvrieszak met zipsluiting. Dan kan je er steeds zoveel uitstrooien als je nodig hebt en de rest weer terug leggen in de vriezer. Zo'n zak alleen af en toe even doorschudden of knijpen om de groenten los te houden.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marieke lust geen bloemkool..............
Ok, dit is een lekkere. Niet geheel ongezond maar wel aardig calorierijk. Maar goed, voor de nodige variatie:

Kaaspasta met witlof

Benodigdheden:
1 zakje knorr kaassaus
1 stronk witlof, of 2 kleintjes
2 plakjes ham
75 gr rundergehakt
60 gram spaghetti
snufje nootmuskaat
snufje paprika poeder
snufje cayennepeper

Kook de witlof gaar in zo'n 10-15 minuten. Verwarm de oven voor op 200 graden.
Kook in het water van de witlof de spaghetti.
Rul het gehakt in de tussentijd gaar. Rol de witlof in de hamplakjes en leg deze in een ovenschaal.
Voeg de kaassaus toe aan het gehakt en meng het samen met de aangegeven kruiden.
Als de spaghetti gaar is, leg deze dan over de witlof in de ovenschaal en doe vervolgens de kaas/gehaktsaus erover.
Nog zo'n 15 minuten in de oven en smullen maar.

Wat ik vaak doe is een pak wraps kopen. Hier zitten er zo'n 8 in ofzo, deze kun je heel goed invriezen. Ik vries deze dan per 2 in, meestal eet je er hooguit maar 2.
Sauzen die je maakt voor bijvoorbeeld wraps kun je vaak ook goed invriezen, dus maak ik deze voor 2 en vries de helft in.
Voor salades gebruik ik vaak kleine zakjes gesneden ijsbergsla ipv een hele krop.
Ik koop groenten ongesneden/-schoongemaakt zodat ik het per gewicht kan kopen en dus niet een zak hoef te kopen wat altijd voor minimaal 2/3 personen is.
Als ik aardappels kook, dan kook ik extra zodat ik het de volgende dag kan bakken of puree van kan maken.
Rijst koop ik die ala minuut bakjes van Lassie of supermarktmerk. Of ik kook voor meer keer en vries het per portie in.
Of ik koop bijvoorbeeld groentes om te grillen en maak van hetgeen over is de volgende dag een groentesoep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aardappelschotel

Aantal personen: 1

Ingrediënten
3 stuks gekookte aardappelen
1 kleine prei (100 g)
100 g champignons
1 eetlepel olie
1 tomaat
1 appel
100 g visfilet
Halfvolle melk

Bereiding:
Kook de aardappelen gaar
Stoof de prei en de champignons gaar
Snij de afgekoelde aardappelen in schijfjes in een ovenschotel
Leg hier bovenop de gestoofde prei en champignons
Snij de tomaat en de appel in schijfjes
Leg de visfilet er bovenop
Giet hier de melk over en overdek met aluminiumfolie en plaats in de oven tot de vis gaar is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op deze site staan nog meer recepten voor 1 persoon.

http://www.devlamindepan.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kook ook voor mezelf alleen, en het is voordeliger om voor meerdere personen te koken dan voor eentje. Dus ik maak iets en vries wat ik op dat moment niet gebruik in. Ook haal ik veel recepten van Smulweb.nl