Kan ik erwtensoep maken met chickpeas (hier heet het "gram") ipv spliterwten? Misschien met een hamer kapot slaan?

Ik woon in Myanmar en daar zijn spliterwten te krijgen (over knolselderij maar helemaal niet te spreken). Het is voor het Sinterklsaas feest.

Toegevoegd na 2 uur:
in bedoel natuurlijk GEEN spliterwten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Het beste antwoord

eigen gemaakt is altijd het lekkerst maar een goed alternatief zijn pakjes soep als de persoon nu eens pakjes honig erwtensoep 6 borden mee neemt heb je toch het idee van echte erwtensoep te eten, en rookworsten heb je iets kleiner waar er 2 in verpakt zijn dan heb je toch erwtensoep met worst, en een kleiner pakje om mee te laten nemen en je kan wat extra prei en wortel als dat er is er bij doen toen ik in griekenland woonden deed ik het ook zo ,en het smaakte en was weer even terug in holland
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Echte 'Hollandse'erwtensoep zonder spliterwten en knolselderij zal het natuurlijk niet worden, maar je kunt wel een heerlijke peulvruchtensoep maken van chickpeas, natuurlijk!!
Ik zou ze, net zoals bij bruine bonen, een nachtje in de week zetten, en dan met bouillonblokken koken tot ze bijna gaar zijn. Dan de groenten erin die je wilt gebruiken, zoals uien en prei, peterselie misschien?
Dan pureren of staafmixeren, en op smaak brengen met wat je wilt.

Ik ben m'n levenlang al vegetarisch, en weet dus niet zo goed hoe en wanneer je welk vlees erbij doet, maar je kunt er natuurlijk de gebruikelijke vlees-dingen indoen, zoals je bij de erwtensoep zou doen.

Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eens!
Chickpeas heten bij ons kikkererwten. Je kunt er heel goed een soep van maken, maar hoe de smaak is, kan ik niet zeggen. Op bijgaande sites een recept van Jamie Oliver en één met een variatie op dat recept. Hopelijk kun je de rest van de ingrediënten wel krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://m.jamieoliver.com/recipes/soup-recipes/scrumptious-spanish-chickpea-chorizo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je was me net voor, ik heb mijn dubbele antwoord verwijderd.
Het zal niet onze erwtensoep worden, maar lekker is een soep van kikkererwten zeker, deze is bij ons gezinnetje erg geliefd;

500 gr. gedroogde kikkererwten (chickpeas),
1½ l. bouillon,
3 ontvelde tomaten,
1 teen knoflook,
2 stengels bleekselderij,
2 uien,
1 stuk winterwortel,
1 rode peper,
zeezout/peper,
peterselie,
100 gr. prosciutto of andere rauwe ham.

Was de kikkererwten en laat ze in ruim water zo'n 8 uur weken.
Spoel ze daarna af met koud water.
Verwarm de bouillon en doe er de erwten, de uien in vieren gesneden, de winterwortel in stukken gesneden en het teentje knoflook bij.
Laat alles op laag vuur goed een half uur pruttelen en schep dan ong. 1/3 deel van de erwten met de schuimspaan uit de pan en bewaar ze in een kommetje.
Snijd de tomaten in blokjes, haal de pitjes uit de pepertjes
en hak ze zeer fijn. Voeg nu de tomaat, bleekselderij, wortel en peper toe aan de soep. Strooi er wat zout bij.
Laat alles nog ½ uur zacht koken totdat de erwten goed gaar zijn.
Roer de soep nu door een passeerzeef of gebruik de staafmixer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Doe er de apart gehouden erwten weer bij en laat de soep nog zo'n 20 min. zachtjes koken.
Roer af en toe en maak hem tot slot op smaak met zout en peper. Voeg de gehakte peterselie toe en de in stukjes gesneden ham.
Lekker met vers knapperig brood!
Kijk bij mijn bron naar het filmpje, dan zie je meteen hoe hij eruit ziet.
amc
11 jaar geleden
Misschien kun je behalve kikkererwten ook Toor Dal of Moong Dal kopen. Dit zijn gele spliterwten, die in de Indiase keuken veel gebruikt worden. Ik denk, dat de soep hiervan gekookt, meer lijkt op onze erwtensoep, dan soep van chickpeas, hoewel dat ook vast lekker is.
Hier lees je meer over Dal http://en.wikipedia.org/wiki/Dal