Wat is vanille essence?

'k heb een recept endaarvoor heb ik vanille essence nodig, is dat hetzelfde als vanillesuiker?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.9K

Het beste antwoord

Bij de toko kun je vanille-essence kopen in kleine flesjes. Dan heb je waarschijnlijk niet het echte dure extract te pakken, maar het smaakt prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

nee, dit is sterk geconcentreerde smaakstof. Je kunt dit in een heel klein buisje bij een speciaalzaak kopen.
In sommige supermarkten hebben ze het ook (bij de bakafdeling)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vanille-essence: Echte is kostbaar omdat de grondstof duur is en het procédé waarmee de essence uit de vanillepeulen vrijgemaakt wordt ingewikkeld is.
Er zijn twee methodes: Warme en koude extractie. In koud geëxtraheerde vanille-essence zijn de smaakstoffen het best bewaard gebleven.
Vanille-essence is bruin van kleur en wordt verkocht in kleine flesjes Ze bevatten vanille extract, water en alcohol.
fremar
13 jaar geleden
essence zit in flesjes en is een extract waarvan je slechts een paar druppels nodig hebt van de smaak die is aangegeven.
Er zijn zeer veel verschillende smaken, bijvoorbeeld Sinaasappel- aardbeien- cognacessence en honderd andere.
13 jaar geleden
het is een flesje met vloeistof in de smaak vanille, te koop bij oa jumbo wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom maak je het niet gewoon zelf?Wanneer je de echte te pakken hebt in de winkel betaal je al snel zo'n 12,50 voor een klein flesje.De goedkopere soorten zijn voornamelijk synthetisch.Het is eenvoudig te maken je moet alleen wel even geduld hebben,hoe langer de vanille-essence staat hoe lekkerder hij wordt.

Nodig:
0.7 l wodka (mag best een wat goedkopere zijn)
10-15 vanillestokjes,neem wel goede niet die uitgedroogde gevallen uit de supermarkt,bij de toko of de Sligro kun je prima vanillestokjes kopen.

Snij de stokjes in stukjes of in de lengte doormidden.
Schenk wat wodka uit de fles (anders loopt hij over) en doe de vanillestokjes in de fles,draai de dop erop.
Laat de fles nu ca. 6 weken staan,elke dag even schudden.
Nu is de essence klaar voor gebruik,maar na twee maanden eigenlijk op zijn lekkerst.
Bewaar op een koele,donkere plek (niet in de koelkast) en je hebt er heel lang plezier van.