Kun je ook pompoenstukken wecken?

IK vind wel recepten om pompoensoep te wecken, maar ik wil ook graag stukken pompoen behouden om daar mijn brood of taart van te maken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (2)

Wecken is alleen een geschikte conserveermethode voor fruit. Vanwege het risico van botulisme, raadt het Voedingscentrum het af om groente te wecken. Invriezen van groente is wel veilig. Dan zou je de pompoen 3 minuten moeten blancheren en dan invriezen. Je kunt ze dan 1 jaar bewaren op -18 graden.

De botulisme bacterie (Clostridium botulinum) is een sporenvormende bacterie die bestand is tegen koken. Deze bacterie groeit alleen goed in een omgeving zonder lucht. Een pot met geweckte groente is hiervoor dus een ideale omgeving.

De groei van de botulisme bacterie is onzichtbaar, er verandert niets aan de kleur, geur of smaak. Tijdens de groei vormt de bacterie botuline, een gifstof die een dodelijke voedselvergiftiging kan veroorzaken. Deze giftstof wordt onschadelijk als het geweckte voedsel een kwartier wordt gekookt.

Het wecken van groente is hierdoor echt af te raden omdat dit langdurige koken zeer nadelig is voor de kwaliteit en voedingswaarde.

Het wecken van fruit is wel veilig omdat fruit veel voedingszuren bevat. De botulisme bacterie kan niet groeien in een zure omgeving. Sporen van de bacterie kunnen daardoor geen schade aanrichten in potten geweckt fruit of zelfgemaakte jam.
Je kunt de pompoen wel in het zuur in maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja hoor je kan chutney of jam er van maken met een combinatie van appels of pepertjes en kruiden ,en inderdaad brood en taart van maken maar dan moet je voor de jam gaan want daar gebruik je suiker en dat kan voor taart en brood