Is veel uien eten gezond?

Wij eten thuis best veel uien en ik ben benieuwd of het wel gezond in?
Weet iemand hier iets meer van
BVD
Jan

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
17.8K

Het beste antwoord

Bij gezond eten hoort 2 ons groenten per dag. Dat is soms lastig te halen, want dit is best veel. Doordat je veel uien eet, is het dus positief want uien tellen ook mee als groente. Stel dat je maar één keer schept van een groente die je niet echt lekker vindt, dan kan het best zo zijn doordat je bijv. gebakken uiringen bij je vlees doet, een uitje door de groenten of in de saus verwerkt hebt, toch aan die 2 ons komt.
Uien zijn zeer waardevol, omdat ze veel antioxidanten bevatten en die maken de vrije radicalen onwerkzaam die in het lichaam ontstaan door roken,luchtverontreiniging, zonlicht en de normale stofwisselingsprocessen. Zij spelen weer een rol in het veroorzaken van ziektes zoals verschillende soorten kanker en ze ondermijnen je weerstand.
Het is daarom belangrijk om te zorgen voor voldoende antioxidanten zoals vit.C, vit. E én bètacaroteen en dit zijn maar enkele voorbeelden. Ook de bioactieve stoffen in groente en fruit behoren ertoe en juist uien blinken daarin uit. Ze bevatten wel 5 tot 10 keer zoveel als andere groenten.
Uien bevatten ook weinig calorieën.
Door veel uien te eten, heb je ook minder kans op hart en vaatziekte. Zij hebben ook een speciale antioxidant (quercetine) daartegen en ze bevatten veel vezels en dat zorgt weer voor een goede stoelgang.
Uien zijn dus hartstikke gezond en je kunt ze dan ook rustig dagelijks bij je maaltijd toevoegen.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eén product is nooit gezond, het gaat om je dagmenu, je weekmenu en daarbij is het toverwoord 'variatie'. Variatie van groente en fruit, variatie van broodbeleg, variatie van vlees of vleesvervangers etc.

Veel uien eten is niet ongezond, of het gezond is ligt er aan wat je verder aan groente en fruit eet. Een uitje bij de avondmaaltijd die ook gewoon 200 gram groente bevat is prima. Elke avond uien in plaats van andere groente is ongezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
He, he, Pelle, natuurlijk is variatie belangrijk - maar iedereen begrijpt dat Jan niet bedoelt dat hij alleen maar ui eet als groente.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar nog ga ik nooit zeggen dat 1 product gezond is. Uien zijn niet ongezond en dat zeg ik ook niet. Teveel uien is niet gezond en te weinig variatie ook niet. Ik ga niet over de voordelen van uien beginnen want dan vergeet je de voordelen van champignons en andere producten.
Ja hoor. Uiteraard als je niet alleen maar uien eet.
Uien zijn ook groenten. Een veelzijdige groente waarmee je veel kan variëren en het zijn goede smaakmakers. Daarnaast zijn ze erg gezond (vitaminen,vezels etc), goed voor hart- en bloedvaten. Het biedt bescherming tegen vrije radicalen en bevatten weinig calorieen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uien eten is gezond.

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer een in Nederland. Zaak dus om je daar tegen te wapenen. Gelukkig kun je zelf veel doen. Bijvoorbeeld veel groenten en fruit eten. En uit onderzoek blijkt dat vooral het eten van uien gezond is. Mensen die volop uien eten hebben een lager risico op sterfte door hart- en vaatzieken dan mensen die geen uien eten.
Bij gezond eten hoort het eten van 2 ons groenten per dag. Dat is soms lastig te halen, want 2 ons groenten is een flinke hoeveelheid. De meeste Nederlanders halen die hoeveelheid niet. Eigenlijk maar krap 125 g per dag. Uien kunnen uitkomst bieden. Want uien tellen uiteraard ook mee als groente, terwijl je dat vaak niet eens in de gaten hebt! Dat komt omdat uien vaak verstopt zitten in gerechten, soepen, sauzen en salades. Buit die kracht van ui uit! Bak eens wat uiringen mee met het vlees, of verwerk ui in soepen en sauzen. Met een half uitje heb je al snel een kwart van de aanbevolen hoeveelheid groenten per dag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik val meteen met de deur in huis: veel van wat dan ook wordt afgeraden... is niet goed..., maar
als je in je sla, of salade veel ui doet is dat prima
als je vlees braad/bakt/stooft en gebruikt daar standaard ui bij, dan is dat prima
als je ergens een haring of een hamburger eet en je vraagt extra ui, dan is dat prima,

zolang je maar genoeg andere dingen eet !

het belangrijkste wat je niet mag vergeten is variatie en dan bedoel ik niet rode uien, zilveruien, sjalotjes of gewone uien... :)