Kun je in plaats van Margarine ook Halvarine gebruiken?

In alle recepten van koek-gebak-cake enzovoort komt margarine in voor.Maar kun je ook Halvarine daar voor in de plaats nemen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
27.8K

Het beste antwoord

Nee, Als je halvarine gebruikt, wordt de cake of het gebak na afkoeling niet stevig. Hetzelfde geldt voor het bakken van cake met vloeibare margarine. Als je cake wilt bakken die minder vet is, kun je de margarine wel vervangen voor sojamargarine. Ook kun je cake bakken met plantaardige olie.

Voor meer informatie: zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, daar zit veel te veel water in... Kan niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja het kan wel .... mijn appelcake (met halvarine, of roomboter, of margarine) is wereldberoemd bij mijn familie, vrienden en kennissen.
nee halvarine is te waterig
probeer maar eens in een koekepan wat halvarine te smelten zie je meteen dat dat geen doen is.
14 jaar geleden
Ja hoor. Ik doe dat ook als ik geen boter of gewone margarine in huis heb, Of als ik een gezonde bui heb :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Margarine bevat 2 keer zoveel vet als halvarine.
Halvarine bestaat uit een groot gedeelte uit water.
Wanneer je halvarine gaat gebruiken in plaats van magarine dan komt er dus water in plaats van vet in het recept, dat zou je recept wel eens anders kunnen laten uitpakken dan je gehoopt had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, Halvarine is niet geschikt om te bakken er zit teveel water in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, halvarine bevat zoals gezegd veel te veel water, dat wordt niks. Maar je kunt in hel veel recepten zoals cake en koek, de margarine wel vervangen door (sla) olie. Ook moddervet, maar in elk geval vloeibaar, onverzadigd plantaardig vet, en dat is in elk geval een betere keuze dan margarine of roomboter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je minder calorieën in je cake wilt, kun je vaak beter proberen gewoon veel minder suiker te gebruiken (ge kunt een hel eind terug voor het niet zoet genoeg meer is) of eventueel zelfs een deel te vervangen door zoetstof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik in ieder geval nooit een smeerbare variant om in te bakken. Het middel dat het product smeerbaar maakt vormt bij verhitting giftige stoffen die kankerverwekkend kunnen. Vervang hard vet liever door een gedeelte karnemelk of citroensap om een baksel minder vet te maken.