Hoe komt het dat boven de afzuigkap spaarlampen veel sneller stuk zijn dan gewone gloeilampen?

Toegevoegd na 10 minuten:
(brattwurst, kartoffeln und gemixte gemüse)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.4K

Het beste antwoord

Mijn ervaring is juist dat spaarlampen het beter doen in de afzuigkap. Ik heb er geen verklaring voor maar ik heb in een jaar drie keer gewone lampen moeten vervangen en met spaarlampen doe ik zo'n twee jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In een spaarlamp zit een klein stukje elektronica en die kan niet tegen de hitte van het vuur daaronder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in de afzuigkap te warm en te vochtig, en doordat de lampen meestal in dezelfde behuizing zitten als de motoren trilt alles ook nog eens flink.
Een ledlamp houdt het -misschien- iets langer vol.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een spaarlamp zit electronica ingebouwd. Dit maakt hem natuurlijk gevoelig voor vocht, temperatuurschommelingen en trillingen.
Die factoren kunnen de levensduur van de elektronische delen verkorten. Een afzuigkap is dan de meest ongunstige plaats voor een spaarlamp.
Ga eens naar een winkel die gespecialiseerd in verlichting is en koop daar lampen die speciaal geschikt zijn voor de afzuigkap, die zijn namelijk trillingbestendig. Denk aan autolampen maar dan voor 230 Volt.
amc