Hoe moet je zelf "huis tuin en keuken" - yoghurt maken (op grootmoeders wijze) ?

Hoe moet je dat doen? Is het ingewikkeld? Ik wil graag een simpele, goedkope en makkelijke manier weten, zodat ik het vaak kan doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

1 l volle melk
5 dl yoghurt

Breng de melk aan de kook in een pan met dikke bodem.
Zet het vuur uit.
Giet de melk in een kom en laat hem
30 a 40 min. staan
als je wat melk op je pols doet en het
heeft ongeveer je eigen tempratuur.
Giet je de yoghurt erbij en roer het om.
Dek het af en laat het 6-8 uur staan.
niet in de koelkast zetten maar laat het gewoon
bij kamer temperatuur staan
zo deed mijn moeder het en ik ook

Toegevoegd na 10 minuten:
zodra je nog een beetje yoghurt over hebt kan je gewoon weer nieuwe maken zie het als een starter wat je ook kan maken voor deeg ¨
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt het doen door een kefirplantje te kopen. dat wordt ook wel yoghurtplantje genoemd.
Hier giet je melk op, en dat laat je een paar dagen staan.
Die kefir is wel te koop in biologische winkels.
Een andere methode is een scheutje yoghurt toevoegen aan melk en dat een paar dagen laten staan

Toegevoegd na 1 minuut:
in bijgaande link staat het iets uitgebreider uitgelegd.
eerst de methode met kant en klare zakjes, dan de doe het zelf methode
anneliez
11 jaar geleden
Ik herinner me dat het met een zg yoghurtplantje werd gedaan. Het was eigenlijk een soort schimmel, die zich steeds vermeerderde, zodat je onbeperkt kon doorgaan. Ik zoek even. Het plantje heet kefir. In de link staat de bereidingswijze etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee hoor, geen bereidingswijze, of msschien lees ik niet goed?
Je moet eerst de keuze maken of je yoghurt of kefir wil. Beide smaken ongeveer hetzelfde, maar het zijn wel verschillende micro-organismen die het product maken. Voor yoghurt kan je een electrisch toestel kopen, zie link. Dit omdat er voor yoghurt een hogere temperatuur vereist is, nl. 40° C. Kefir kan je maken op kamertemperatuur, je hebt hiervoor geen toestel nodig, enkel een pot of kom. Zowel voor yoghurt als kefir kan je gewoon vertrekken van 2 soeplepels witte kefir of yoghurt uit de supermarkt in een liter melk op te lossen. De benodigde micro-organismen zitten reeds in het bestaande product en vermeerderen zich tijdens de bereiding. Dit is eenvoudiger en goedkoper dan met gedroogde fermenten te werken. Kefir gewoon in een kom of pot op een trillingsvrije plaats (niet op de koelkast) zetten en met een keukenhanddoek afdekken. Hou er wel rekening mee dat kefir alcohol bevat. Na 2 tot 4 dagen is de kefir klaar. Yoghurt heeft veel minder tijd nodig, nl. 4 tot 14 uur. Met een electrische yoghurtmaker zal de tijd ergens in het midden liggen, zo'n 8 uur.

Toegevoegd na 2 minuten:
Gebruik bij voorkeur volle melk.