Ik wil gaan wokken op een gasfornuis met een ronde wok + losse wokring. Kun je wel effectief wokken met een wokring i.v.m. warmteverlies?

Houdt de ring de warmte niet teveel tegen? Ik heb een standaard 4-pits gasfornuis. Ik heb 2 ringen gezien, welke zou beter zijn voor fornuis/warmteverdeling?

Ring 1

http://www.amazon.com/MV-TRADING-CO-Wok-Ring/dp/B00012F3X6

Ring 2

http://shop.waroeng.nl/bak-kookgerei/wokring-ijzer

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
8.8K
paulus811
11 jaar geleden
Echt wokken kun je nooit op een standaard gasfornuis, het is hooguit bakken in een pan met ronde bodem. Om goed te kunnen wokken heb je minimaal een 8Kw brander nodig en dat haalt een gewoon fornuis niet, op een heel enkele uitzondering na.

Het beste antwoord

Ik zou voor ring 2 kiezen, want die blijft stevig op zijn plaats staan. Bij ring 1 staat wel de diameter van de wok maar niet van de ring, dus dat zegt nog niets.
Die ringen waren oorspronkelijk bedoeld voor wadjans (ronde bodem) en niet voor een wok. Een wadjan werd vroeger in (de as van) een vuur geplaatst en een wok op een vlak fornuis.
De spreiding van de warmte wordt bewerkstelligt door de dikke
ijzeren bodem en dan mag de ring best op een vrij kleine pit met hoog vuur staan. Neem dus geen wok/wadjan van dun roestvrij staal of ander licht materiaal.
Mijn eigen wadjan woog indertijd rond de 4 kilo; je tilt je er haast een breuk aan maar het bakt prima.
Bij zo'n dikke pan op een hoge, kleine pit hoef je je geen zorgen te maken over warmte verlies, de vlam blijft dan binnen de ring en de bodem doet de rest van het werk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee hoor, diw wokring is alleen om de wok stabiel te houden. Het is ook veel groter dan de gaspit. Het vuur gaat direct naar de wok.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb al jaren een losse gietijzeren wokring op mijn gasfornuis.
sindsdien wok ik, het gaat prima, geen probleem.
als je denkt dat je te weinig vuurkracht krijgt, dan zet je
het vuur iets hoger zodat de vlammen groter worden.
waar je vooral op moet letten is, dat de wokring niet wiebelt, dát is heel belangrijk, hij moet stevig vast staan.

antwoord: ik heb beide wokringen gechecked, op het plaatje kan ik het niet goed zien.
mijn ervaring is: gietijzer is goed!
let op dat hij zwaar genoeg is, is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zelf heb ik ring 2, die schuift tenminste niet.
Ik zou zelf dus niet voor ring 1 kiezen, want die gaat gegarandeerd schuiven. Die staat namelijk niet vast op de pannendrager.
Op een normaal fornuis kan je nooit zo wokken als de Aziaten het gewend zijn. Alleen als je een vijfpits kookplaat hebt met speciale wokbrander kom je in de buurt, deze heeft nl. een hoge vlam.

Het gaat echter prima hoor met zo'n vaste ring op de normale vlam. Je moet alleen zorgen dat de wok goed heet is, en als de olie heet is pas de spullen erin. Ook de ingrediënten dienen kleingesneden en niet te vet te zijn.

Bij vlees erin, zorg je dat het niet zo uit de koelkast erin gaat, maar al op kamertemperatuur is. Ook zorg je ervoor dat je als eerste wokt wat het langste duurt voor het gaar is. Bijv. wortelen iets langer dan taugé, dit moet echt het laatst meebakken. Eventuele woksaus doe je ook pas erbij als alles gaar is en je het alleen moet warmen. Groenten te lang in de saus gaat namelijk koken en worden te zacht.
amc