Hoe lang moet je bruine bonen weken voor chili con carne?

Ik wil dit recept maken, maar dan met gedroogde bruine bonen. Hoe lang moet ik die dan laten weken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeten: http://www.okokorecepten.nl/recept/chefs/jamie-oliver/jamie-oliver-chili-con-carne

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
5.1K

Antwoorden (3)

gedroogde bruine bonen moeten minimaal 4 uur weken, maar ik zou ze zelfs langer doen, iets van 6 uur. lekker recept trouwens ! Succes & eetze !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Getallen varieren van 8 tot 24 uur. In de praktijk dus overnacht laten staan. Het zal wel lekkerder worden dan blikbonen, weet ik van thuis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bruine bonen moet je 8-12 uur inweken.
Zijn ze overjarig, een paar uur langer en houd er dan rekening mee dat ze ook langer moeten koken.
Week ze in ing. 3x hun gewicht aan water.
Kook ze ook in hun weekwater, bij het weken lost een deel van het vit.B uit de bonen op. het kookvocht kan je dan ook gebruiken om het smeuïg te maken.
Toevoegen van zout in het kookwater verkort de kooktijd maar vergroot wel de kans op stukkoken of barsten.
Je kunt ze ook rustig de nacht van tevoren al in de week zetten.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het weekwater gebruiken bij het koken kan ook een nadeel zijn, omdat de moeilijk verteerbare stoffen, die zorgen voor de bekende winderigheid na het eten van bonen, juist in het weekwater (en kookwater) komen te zitten. Vers water gebruiken (en het water tijdens het weken ook af en toe verversen) zorgt daardoor voor een stuk minder gasvorming. Het is uiteindelijk een persoonlijke keuze of iemand het verlies van wat vitamines of minder gasvorming belangrijker vindt.
amc
11 jaar geleden
Ja, als je daar gevoelig voor bent zal alleen het eten van bonen ook al invloed op je darmstelsel hebben. Al neem je afgespoelde bonen uit blik. Ik heb er gelukkig nooit last van en mijn mannen ook niet en ik gebruik het weekwater juist omdat het meer smaak geeft dan alleen water.
Het is ook nog eens zo dat het weekwater zelf erg zacht wordt en de bonen daardoor sneller garen. Het troebel worden ontstaat trouwens door het zetmeel van de bonen en niet door de moeilijk verteerbare stoffen.
Peulvruchten bevatten wel schadelijke stoffen, maar die worden geneutraliseerd door het koken.