Makkelijk kerstrecept met Zeeduivel (hoofdgerecht) Iemand?? Internet biedt geen uitkomst....

Ik wil onze familie met kerst helemaal achterover laten slaan met een mooi recept met zeeduivel. Ik heb geen stoomkoker o.i.d. wel gasfornuis en combimagnetron. Help! Iemand een gaaf idee?? Ook idee opmaak borden is welkom.....

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Erg lekker en gemakkelijk;

Zeeduivel gestoofd met prei en boschampignons;

800 gr. zeeduivel,
gehakte peterselie,
peper en zout,
1 glas droge witte wijn,
10 cl. room,
75 gr. boter,
3 smalle preitjes,
1 bakje boschampignons.

De vis even aanbraden in wat boter en apart houden.
De prei in ringetjes snijden ( het bovenste harde groene deel eraf snijden)en 5-10 min. in wat boter laten slinken.
Een ovenschotel goed met boter insmeren, daarop de prei leggen en daar bovenop de zeeduivel.
Peper en zout toevoegen, de wijn erbij en botervlokjes op de vis verdelen. Een minuut of 20 in een warme oven (180 graden) gaar laten worden.
Intussen de champignons afvegen en ca. 10 min. in een pan met wat boter bakken. Peper en zout toevoegen.
Vijf minuten voor het einde v.d. eindtijd de room bij de vis doen.
De vis op een bedje van prei opdienen. Afwerken met de champignons en bestrooien met peterselie.

Lekker met bijv. geglaceerde worteltjes( heel) en luchtige aardappelpuree of aardappelkroketjes. mmmm....
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ha, die Alexandra;

Yum! Zeeduivel is absoluut mijn favoriete zeevis. Het lekkerste recept dat ik ooit ermee voorgeschoteld heb gekregen was er een waarbij de filets waren gegrilled en werden opgediend in een gratin van kaas en tomaten. On-ge-lo-fe-lijk lekker! Was in een visrestaurant dus het exacte recept heb ik niet, maar misschien kun je er iets mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recept uit Griekenland voor 4 personen, geschikt voor voor kerst en andere feestdagen.

Ingredienten
4 grote zeeduivelfilets
1 kleine venkelknol
1 rode chilipeper
2 bosuien
75 ml olijfolie
175 ml droge witte wijn (liefst Chardonnay)
125 gram feta (liefst Griekse)
zout en peper

Bereiding
Snijd de blaadjes van de venkel en bewaar ter garnering. Halveer de knol in de lengte, verwijder de kern en snijd in schijfjes.
Hak de chilipeper fijn en bewaar wat van de zaadjes. Hak ook de bosuien fijn.
Verhit de olie in een grote, zware koekenpan of braadpan en roerbak de venkel, de chilipeper en de bosuien op halfhoog vuur 4 à 5 minuten. Blus af met de wijn.
Kruid de vis met zout en peper en leg in het groentemengsel. Sluit de pan en laat 5 minuten sudderen tot de vis net gaar is. Open de pan en verkruimel de feta over het geheel. Warm het geheel even door, onderwijl de pan regelmatig heen en weer schuddend. Laat het niet meer koken.
Leg de visfilets op vier voorverwarmde borden en lepel de saus erover. Garneer met het achtergehouden venkelgroen.
Een leuke serveer tip je koopt een verfrolletje de fijnste die rol je door de margarine je rolt de roller uit over het bord in de rondte langs de rand er zit dan een mooie beboterde streep op het bord daarover strooi je heel fijn gehakte perselie .Het plakt aan de boter.Een heel leuk en fris gezicht. Ik weet niet of je dit recept lekker lijkt maar vond hem toch op internet. Succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Per persoon een blaadje alufolie, leg hierop een portie zeeduivel, vouw de alufolie als een bakje leg een laurier blaadje op de vis,een stukje leuk gesneden wortel, een sprietje prei, stukje citroen,struikje peterselie,stukje roomboter,scheutje witte wijn. Dichtvouwen,op de bakplaat zetten, en in 15 min gaar laten worden.Een witte wijn saus of Hollandaise saus erbij serveren(zelf gemaakt is lekker, of pakje).
Op het bord openvouwen, witte rijst gemengd met wilde rijst
erbij serveren, en een of meer groenten.

Succes.

Toegevoegd na 23 minuten:
Zout en vers gemalen peper op de vis naar wens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ingrediënten van Zeeduivel met prei

■4 stukken zeeduivel (diepvries)
■4 dikke preien
■2 deciliter room
■1 deciliter droge witte wijn
■het sap van 1/2 citroen
■3 eetlepels boter
■tijm
■laurier
■nootmuskaat
■peper
■zout

Bereidingswijze van Zeeduivel met prei

Snijd de Zeeduivelfilets in stukken van ongeveer 5 cm lang.
Haal een zestal preibladeren af en houd ze opzij. Er mag gerust wat groen aanblijven (± 3 cm). Snijd het wit van de preien in zeer fijne ringen.
Snijd de preibladeren in lange repen van 2 à 3 cm breed. Wikkel elk stuk staartvis in een preiblad, met het groen zoveel mogelijk zichtbaar.
Smelt 1 eetlepel boter in een kookpot en doe er de gesneden prei in. Roer om, kruid met nootmuskaat, peper en zout en bevochtig met 2 deciliter water. Dek af en laat zachtjes gaar stoven (10 min.).
Haal indien nodig even het deksel van de pan om het vocht uit de prei te laten verdampen. Werk af met 1 eetlepel boter.
Smelt intussen 1 eetlepel boter in een brede braadpan en leg er de staartvispakjes in. Kruid met peper en zout, nootmuskaat, tijm en laurier. Besprenkel met citroensap en giet er de witte wijn over. Dek af en laat 10 min. garen.
Haal de vis uit de pan en zeef het kookvocht. Giet het kookvocht terug in de pan en laat even inkoken. Voeg de room toe en laat inkoken tot een lichtgebonden saus.
Schik de gestoofde prei in boogvorm op de borden en leg enkele pakjes met zeeduivel in de holte. Serveer met natuuraardappelen of Rozevalaardappeltje.

Smakelijk eten!

Toegevoegd na 2 minuten:
Op deze site staan nog meer lekkere recepten met zeeduivel succes!

http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/vis_en_schaaldieren/zeeduivel-met-prei-3098.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon geen vis, is al veel te weinig van in de zeeen.