Waarom moet je bij kurkuma (koenjit, curcumine, geelwortel, curcuma) zwarte peper toevoegen, en hoeveel?

Op GV las ik eens, dat je bij koenjit ook zwarte peper moet gebruiken. Waarom is dat en hoeveel zwarte peper bij hoeveel koenjit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
2.7K

Het beste antwoord

Van de peperine uit de zwarte peper worden de microville (oppervlaktevergroting van je damvliezen) langer en groter. De combinatie van 10 gram curcuma en 1 gram zwarte peper doet het darmslijmvlies met 40-60% toenemen in 2 weken tijd. Dat is wetenschappelijk nog nooit aangetoond. Het remt alle ontsteking. Dus werkt het nog beter als Prednison, maar heeft het geen bijwerkingen. De doorlaatbaarheid van de darmwand word veel beter en het stimuleert de spijsvertering gigantisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Kurkuma (hoofdbestanddeel van curry) smaakt eigenlijk naar niets en wordt louter gebruikt om gerechten (of andere kruidenmengelingen) een mooie kleur te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je antwoord, maar dit is geen antwoord op mijn vraag.
Het smaakt weldegelijk (wat bitter) en mijn vraag was, waarom je er zwarte peper bij moet gebruiken en hoeveel.
Kurkuma wordt moeilijk door het bloed opgenomen, dit veranderd als je zwarte of rode peper gebruikt. Dan wordt het namelik wel opgenomen.