Waarom zakt de bovenkant van mijn eigen gebakken brood iedere keer in?

Ik bak om de dag volkorenbrood in een broodbakmachine. Voorheen bakte ik witbrood en dat was altijd perfect maar om gezondheidsredenen ben ik op volkoren overgegaan.

Het volkorenbrood smaakt heerlijk, maar ieder brood zakt in aan de bovenkant. Ik heb het recept een beetje veranderd, iets meer gist, iets minder gist, minder vocht (dat ging helemaal niet) iets meer vocht, wat ik ook doe, het brood zakt in.

Iemand heeft enig idee wat ik kan veranderen? Ik kan het recept hier opschrijven. Vast bedankt.

Milli

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Koken
6.7K
fremar
3 jaar geleden
Brood na bakken direct uit de oven halen.
janjan
3 jaar geleden
haha, heel herkenbaar! ik heb ook zo'n machine en het enige wat goed lukt is witbrood van Koopmans
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Suiker!!! Mijn recept zegt 1/4 Cup bruine suiker, ik geloof dat dat wel 4 of 5 eetlepels is, ik vond het aldoor al erg veel maar ik vertrouwde het wel. Meeste broodrecepten zeggen 1 of 2 eetlepels.Ga het morgen meteen proberen met 2 eetlepels bruine suiker en ik zal de uitkomst hier plaatsen.
Wordt vervolgd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nou, het was een ietsje minder ingezakt, ongeveer de helft van wat het eerder was. Dat is nog niet wat het moet zijn, dus volgende keer maar 1 eetlepel doen i.p.v. 2. Als dat nog niet goed werkt, dan ga ik OF een korter programma zoeken om het gist niet te vroeg uitgewerkt te laten zijn, OF een deel van het volkoren meel vervangen door wit broodmeel. Anders weet ik het ook niet meer, dan moet ik maar ingezakt brood eten...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik geef het op. Ik heb mijn volkorenmeel gemixed met het witte meel dat ik nog had, het is gemixed ongeveer 4 delen wit 1 deel volkoren en nog steeds zakt het in. Ik ga het meel wat ik nog heb voor een paar broden opmaken en dan weer alleen het (wel organische) witte meel gebruiken, dat heeft altijd goed gewerkt.
Heel jammer maar ik weet niet meer wat ik nog kan veranderen.
Ik kan de optie "sluit deze vraag" niet meer vinden, maar misschien kan iemand mij daarvoor de weg wijzen?
Iedereen bedankt voor de help!
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Na een paar maanden geworsteld te hebben met dit 'probleem' bedachr ik dat het inzakken van mijn brood vrijwel zeker begon toen ik begon met een eetlepel melkpoeder aan het baksel toe te voegen. Dit was zo geschreven in het receptenboekje wat bij mijn nieuwe broodbakmachine zat, het was niet iets wat ik zelf bedacht had.
Vanaf de dag dat ik de melkpoeder wegliet had ik normale rondgebakken broden.
Raar, heel vroeger toen ik nog met de hand het deeg kneedde zat er altijd melk in het geheel. Maar er is wrsl een ander verschil tussem melk poeder en melk behalve het verdampte water...
Als iemand nog een suggestie heeft dan hoor ik het graag.

Het beste antwoord

Het brood is ingezakt

er is te veel vocht gebruikt ; het deeg is te snel gerezen en tijdens het bakken is de gist uitgewerkt en vervolgens het brood ingezakt
er is teveel suiker in het deeg aanwezig ; hierdoor is de gist te snel gaan werken en uitgewerkt voor het bakken ; de bovenkant van het brood lijkt op een krater
fremar