Hoe bak je pannenkoeken zonder bloem?

Ik zoek niet naar gezonde bloem, zoals boekweitmeel of volkorenbloem, maar gewoon naar een recept voor pannenkoeken ZONDER bloem! Dit is op geen enkele receptensite te vinden...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
49.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
1 banaan + 2 eieren, pureren.
Is ook soort van pannekoek
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een pannekoek zonder bloem??
Heet dat niet een omelet?

Antwoorden (3)

Echt een pannenkoek is het niet, maar dit is waarschijnlijk het dichtste wat je bij een pannenkoek kan komen zonder meel.

Benodigdheden
- eieren
- melk
- havervlokken
- Bakboter/Olijfolie
- Koekenpan

Bereiding
1. Doe een half kopje melk en een half kopje havervlokken in een mixbeker
2. Voeg daarbij 2 hele eieren en 2 eiwitten toe (verhouding zelf te varieren)
3. Mix het geheel met een staafmixer
4. Verhit de boter/olie in de pan en voeg de pannenkoekenmix toe
5. Bak de pannenkoek op halfhoog vuur 6 minuten aan beide kanten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je! Ga ik zeker eens proberen =)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het gemaakt en het leek op échte pannenkoeken, en de smaak ervan benaderde de échte smaak ook! :D Zeer tevreden.
Je hebt een aantal mogelijkheden, die in feite een variatie zijn over hetzelfde thema.
In de basis een pannenkoek is niets anders dan een beslag van een zetmeelrijke grondstof (doorgaans bloem), eieren (dat is voor de smaak en om het geheel te laten stollen), melk (om het rijker te maken en vloeibaar zodat het dun kan worden gebakken), en eventuele extra toevoegingen zoals fruit, suiker, zout, enz.

Ik maak een lijst voor je van wat voor alternatieven je kan vinden voor de 3 basis ingrediënten:

In plaats van bloem;
- Ontbijtgranen die je in een kom warme melk zacht weekt (b.v. corn-flakes)
- Gepureerde aardappelen of aardappel vlokken.
- Polenta (eerst moet je minstens 30 minuten op zacht vuur met de melk laten koken)
- Havervlokken (idem als de polenta: eerst koken, anders zijn ze te hard)

In plaats van melk:
- Gewoon water (een beetje flauw, maar het kan)
- Elke willekeurige melkvervanger: sojamelk, rijstmelk, amandelmelk...
- Als je echt avontuurlijk voelt, kan je ook proberen met een mengsel van melk en vruchtensap. Eindeloze smaakvariaties!

In plaats van ei:
Dat is heel lastig, maar in de betere zaak, in reformwinkels of speciale zaken voor mensen met allergie kan je eivervangers kopen.

De exacte hoeveelheden zijn lastig om aan te geven, maar je mag als vuistregel hanteren dat je doel moet zijn een vergelijkbaar beslag qua dikte als dat van een normale pannenkoek. Te dik? Voeg wat vocht toe. Te dun? Even wat meer droge stof. Wil niet stollen? Dan zit er te weinig ei erin. Te korrelig? Dan kan je je beslag altijd met de staafmixer glad maken.
De verhoudingen zullen zijn (grofweg) voor 250 g bloem(vervanger), 2× zo veel vocht (melk of iets anders) en 2 eieren. Als je polenta gebruikt zal je minder polenta nodig hebben (of meer vocht), want die neemt heel veel vocht op.

Het bakken is altijd dezelfde techniek: goede pan met dikke bodem en antiaanbaklaag (of gietijzer), pan goed heet (als je een druppel water laat vallen, dan kleeft niet aan de pan, maar "danst" over de pan), even insmeren met een beetje vet (olie of boter), een zo dun mogelijk laag beslag gieten, omkeren... en genieten!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Held :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Thnx! (^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zag ook de reactie van Ritsuka met banaan als bron van zetmeel, en dan kan ook prima werken, maar dan moet je geen al te rijpe banaan gebruiken, want dan is de zetmeel in de banaan reeds omgezet in suiker.
paulus811
11 jaar geleden
Erg goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pannenkoeken zonder ei kan heel goed, ipv ei een scheut spa rood gebruiken, verder het recept volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als er geen gluten zit in je beslag (uit tarwe), en ook geen ei, dan zal de pannenkoek moeilijker heel blijven, en zinder het vet van het ei ook droger smaken. Het kan, dus, maar dan zou ik een beetje olie aan het beslag toevoegen.
Ik kreeg eens een stel kinderen op bezoek en op de vraag; "Wat zullen we eten"? kwam het onvermijdelijke "Pannekoeken".
Nu had ik toevallig niet genoeg bloem meer en goede raad was duur.........ik had wél griesmeel en heb hiervan pancakes gemaakt. De Amerikaanse variant qua afmeting en dikte dus, maar ik denk dat je er ook gewoon onze pannenkoeken mee kan maken.
Neem om af te meten gewoon een theeglas van 225 ml.

Smelt 50 gr. boter en laat het afkoelen.
Mix 2 eieren met 1 glas melk, 1 glas karnemelk, 1 zakje bakpoeder en een beetje zuiveringszout. Zuiveringszout is een rijsmiddel dat het beste werkt bij karnemelk of een zuur ingrediënt.
Laat alles even rusten en giet er dan de gesmolten boter bij. Roer dit er goed doorheen.
Vlak voor je gaat bakken doe je 1 en een 3/4 gevuld glas met fijne griesmeel, vanillesuiker en een snufje zout bij en roert alles goed door. Laat even staan en je zult zien dat het dikker wordt.
Neem een anti-aanbakpan en bak hierin die maat pannekoeken die je wilt.
Maak je kleine cakes, let dan op de randen. Zie je dat ze droog worden, draai ze dan om en laat hem mooi bruin en gaar worden.
Mochten ze niet omhoog komen of opzwellen bij het omdraaien, dan moet je het beslag nog even laten staan.
amc