Weet iemand lekkere recepten voor biefstuk op de barbeque?

Ik dacht zelf aan iets met provencaalse kruiden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.9K

Antwoorden (4)

Persoonlijk vind ik biefstuk puur natuur het lekkerst, dus zonder al te veel kruiden. Alleen vooraf insmeren met een beetje olijfolie en peper en zout. Daarna lekker op de hete barbecue.
bamibal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Krijg hier honger van..
Begin de avond van tevoren aan dit recept. Neem om te beginnen een diepe kom waar de biefstukken helemaal inpassen. Meng in deze kom de eetlepels van de sojasaus met twee eetlepels oestersaus. Voeg daarna een theelepel kerrie toe. Hak nu de basilicum goed fijn en roer de fijngesneden blaadjes door de biefstuk marinade. Leg nu de biefstuk in de marinade en roer de marinade goed over het vlees heen. Keer de biefstuk halverwege om zodat de smaak van de marinade goed in het vlees trekt.
Is het vlees goed genoeg gemarineerd en is het weer goed? Steek dan de barbecue aan. Rooster het vlees kort, 1 a 2 minuten per kant, boven de hete kolen. Leg daarna de biefstuk aan de zijkant van de barbecue waar het minder heet is. Laat de biefstuk hier nog ongeveer 5 minuten roosteren. Eet smakelijk van dit barbecue recept met biefstuk. Op onderstaande site staan nog meer recepten met biefstuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Barbecue recept: Biefstuk met pesto.

Dit recept is geschikt voor: 4 personen
Extra nodig: keukenmachine/staafmixer, aluminiumfolie.

Ingrediënten:

400 gram biefstuk
2 potjes rucola (kruidensla)
2 bosuitjes
2 eetlepels balsamico-azijn
4 eetlepels olijfolie
Zeezout
(versgemalen) peper
10 sjalotjes
1 bol knoflook

Bereidingswijze:

Was en verwijder de harde steeltjes van de rucola.
Maak de bosuitjes schoon.
Pureer de bosui met de rucola en voeg de balsamico-azijn toe.
Voeg druppelsgewijs de olijfolie toe tot een smeuïge pesto. Breng op smaak met zout en peper.
Maak kleine inkepingen in de biefstuk en bestrijk het vlees met de pesto. Laat het ca. 30 minuten buiten de koelkast marineren.
Pel intussen de sjalotjes.
Maak de knoflookteentjes iets los van de bol.
Leg de knoflook en de sjalotjes op 2 stukken aluminiumfolie, besprenkel ze met olijfolie en bestrooi ze met zeezout. Vouw het aluminiumfolie dicht.
Leg de pakketjes ca. 20 minuten en de biefstuk ca. 8 minuten op de barbecue. Serveer de gepofte sjalotjes en knoflook bij de biefstuk.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.barbecuerecepten.nl/biefstuk.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laat in elk geval de biefstukken eerst op temperatuur komen, haal ze op tijd uit de koelkast.
Het lekkerste is het om ze alleen met wat plantaardige olie in te smeren en er versgemalen/gebroken zwarte peper op te strooien. Je kunt er ook evtl. wat zeezout over malen. Dit onttrekt echt geen vocht aan het vlees als het kort voor de bereiding gebeurt.
Leg ze er pas op als de grill goed heet is en de kooltjes evtl. (als je die gebruikt) alleen maar gloeien als grijze as.
Er mogen dus geen vlammetjes meer te zien zijn. Neem niet te dunne steaks en als ze een vetrandje hebben, snijd het in zodat het vlees niet kromtrekt, maar snijd niet in het vlees zelf.
Leg de steaks nu 1 minuut lang op de grill en draai ze dan om voor nog 1 minuut. Pak ze weer op met een tang en draai ze 45 graden voor je ze weer neerlegt. Laat weer roosteren tot de helft van de totale grilltijd (ligt eraan hoe dik ze zijn) en draai ze dan weer. Als je het goed doet krijg je een mooi ruitjespatroon op je steaks.
Druk even met je vinger of de platte kant van een lepel/vork erop of ze gaar genoeg zijn. Een nog rauwe biefstuk zal zacht zijn, een medium steak zal steviger zijn maar nog meegeven en een doorbakken steak zal stevig en vast zijn. Haal ze van de grill en laat in alufolie nog 5 min. rusten zodat de vleessappen zich kunnen verdelen.
Je kunt er dan nog een lekkere saus bij maken of alleen uitjes fruiten of karameliseren met champignons, in een aparte pan, kruiden met peper, zout en evtl. knoflook en een scheut room erbij maakt er een lekker roomsausje van.

Heb je een minder goede biefstuk, kan je ook marineren in
bijv. een teryaki marinade;
Soya saus, water, bruine suiker, Worcestershire sauce, azijn, olie, uienpoeder, knoflookpoeder en vers geraspte gember.
Alles door elkaar mengen tot de suiker is opgelost.
Lekker om het biefstukvlees een nachtje hierin te marineren.

Toegevoegd na 11 minuten:
Provencaalse groenten voor erbij:
verhit olijfolie en fruit knoflook en uipartjes hierin aan.
Roerbak paprika en haricots verts 2 min. mee.
Voeg er tomatensap, provencaalse kruiden en een beetje(Japanse) sojasaus aan toe en laat nog 3 min. sudderen en het vocht verdampen. Bak de steaks 3-4 min. bruin en rosé van binnen en schep de groenten op borden en de steaks er bovenop.

Toegevoegd na 14 minuten:
De Provencaalse groenten dus niet bij de teryaki doen hè.
Hierbij past het best de steak met alleen peper en evtl. zout.
amc