Zijn kikkererwten uit een pot gezond ?

Indien warm geconsumeerd, verdient het aanbeveling om ze op te warmen in de pan of in de magnetron? Momenteel ontbijt ik met een halve pot kikkererwten, 2 hardgekookte eieren en een portie versie spinazie. Daarnaast eet ik regelmatig als onbijt een portie muesli (droge vlokken) met sojamelk. Is dat gezond? Ik lees namelijk veel tegenstrijdige berichten over de gezondheid van sojamelk.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spinazie zou ik maar een keer per week eten, want deze groentesoort verhindert de opname van calcium door het lichaam. Ik heb zelfs gehoord dat iemand zijn hele gebit heeft beschadigd door fanatiek spinazie te eten..
Wat de kikkererwten betreft heb ik een tip voor je. Peulvruchten moet je niet met dierlijke eiwitten combineren (vlees, worst, eieren), maar met granen (denk aan volkoren brood, rijst,.couscous). Alleen op die manier kan je lichaam de plantaardige eiwitten uit peulvruchten optimaal benutten. Een stukje brood erbij dus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom varieer je niet wat meer met groenten! Het algemeen stelsel van elke dag wat anders, veel verschillende soorten eten heeft als doel dat je door die variatie van alle voedingsstoffen wat binnen krijgt. Variatie op je bord, ook in de kleur van je voedsel zorgt er voor dat je lichaam de kans krijgt verschillende voedingsmiddelen op te nemen.
Ritsuka
10 jaar geleden
@Vera: maar met alleen spinazie en eieren heb je toch niet genoeg energie voor de dag?

Het beste antwoord

Kikkererwten uit een pot zijn gezond, helemaal als je de biologische variant neemt. Ze bevatten meer vezels dan de meeste volkorenproducten. Daarnaast zitten er o.a. eiwitten, ijzer, zink en vitamine B in. Spoel ze wel even af voor gebruik om het teveel aan toegevoegd zout weg te spoelen.

De spinazie die je eet is ook gezond, behalve als je het teveel en te vaak eet.
Spinazie is rijk aan nitraat wat in je lichaam kan worden omgezet in het schadelijke nitriet. Het voedingscentrum adviseert:
Eet niet vaker dan 2 keer per week nitraatrijke groenten (daarmee bedoelen ze 2x een portie van 200 gram). 4 keer per week een klein schaaltje salade als bijgerecht telt daarbij mee als één keer.
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/nitriet.aspx

Over de muesli: In de meeste varianten van muesli die men in de supermarkt kan vinden is suiker toegevoegd. Dit maakt de muesli een stuk ongezonder. Het beste is om de muesli zo puur mogelijk te kopen zonder toevoegingen en conserveringsmiddelen.

Over soja: Sommige mensen denken dat de fyto-oestrogenen in soja kanker en onvruchtbaarheid zouden kunnen veroorzaken, maar dat is niet wetenschappelijk aangetoond. Wel kan soja problemen geven voor mensen met een verlaagde schildklierfunctie. Bij mensen met een normale schildklierfunctie is geen effect van soja gevonden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou ze gewoon opwarmen in een pannetje. Je kunt ze trouwens ook koud eten, ant die in een pot zijn al gaar.
Het is wel aan te raden de kikkererwten eerst uit te laten lekken, af te spoelen en daarna te koken in schoon water.
De kikkererwten in pot bevatten wat toegevoegd zout, anders krijg je dat elke dag zoveel binnen.

De meningen over sojamelk zijn inderdaad verdeeld. Ik weet zelf ook niet zo goed wat ik ervan moet maken. Maar er zijn mensen die zeggen dat 1-2 porties sojaproduct per dag prima zijn, en dat er daarboven pas risico is.
Ritsuka