Hoe kan ik dit lamsvlees (lees hieronder) toch lekker klaarmaken?

Een paar maanden geleden kocht ik lamsvlees van een heel lam. Dit vlees heb ik in de diepvries gestopt. Nu heb ik het vermoeden dat het lam toch al iets ouder is geweest toen het geslacht werd want alle vlees wat ik, op wat voor een manier ook, klaarmaak is niet mals maar best wel taai. Kortom, iedere keer valt het weer tegen terwijl wij toch allen voorheen graag een stukje lamsvlees aten. Hoe kan ik het vlees toch lekker smakelijk klaarmaken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
11.2K
ronron1212
10 jaar geleden
Er staan genoeg recepten op internet ik weet niet wat voor lamsvlees je hebt weet wel dat je eerst goed moet laten ontdooien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat weet ik. Dat is het punt niet. Ik krijg het gewoon niet lekker mals.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
even nachtje in de witte wijn met flink gesneden uien.....goed uitlekken droog deppen en normaal braden

Antwoorden (7)

En paar kleine inkepingen maken en daar een stukje knoflook in stoppen en natuurlijk wat zout en peper
Als het vlees gebraden is op het laatste moment een flinke klont kruidenboter er bij dien en laten smelten in de jus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lamscurry maken
of stoofpot
anneliez
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe dat is de vraag
anneliez
10 jaar geleden
als ik erbij zet: google op het recept wordt het antwoord weggehaald, en is vrager nog niets wijzer, nu kan ze zelf bedenken of ze neg ergens een recept heeft
ronron1212
10 jaar geleden
je kunt de link naar het recept er in de bron bij zetten.
Fijn mooie stukken snijden,aanbraden.in de pan uien tomaten knoflook wortel aardappelaanbraden.tomatenpuree erbij,goed aanbraden ook de puree.dan vlees erbij,.vleesbouillon erbij.koriander,vers. peper en zout toevoegen,enige zwarte,gedroogde pruimen erbij en het geheel 2 uren laten pruttelen.
lekker.
10 jaar geleden
Zoals jij het beschrijft heb ik de indruk dat het vlees niet genoeg bestorven is.
Dit wil zeggen dat het vlees eigenlijk nog te vers geslacht is om te eten. Je kan proberen om je vlees langzaam te laten ontdooien in je koelkast en het daar dan nog een tiental dagen te laten liggen. Let wel dat je het vlees dan in een keukenfolie rolt daar je koelkast anders helemaal naar het lamsvlees gaat ruiken.
Mocht het inderdaad toch een taaier beestje zijn geweest en eerder schaap dan lam is dan raad ik je aan er een lekker ragout van te maken. Mocht je willen weten hoe je dat moet doen geef dan maar een seintje dan stuur ik je wel een recept hiervoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super antwoord. Zo had ik het nog niet bekeken. Maar eerlijk gezegd zou ik niet weten of het vlees niet genoeg bestorven is of dat het meer schaap dan lam is. Maar is het niet zo dat je in het laatste geval ook echt de "schaapsmaak" Proeft?
Het recept kun je me in ieder geval toesturen. Dat wil ik in ieder geval eens uitproberen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is moeilijk onder woorden te brengen hoe je kan zien in welke staat het vlees verkeert maar ik zal het proberen.
Normaal kan je voelen of vlees al of niet genoeg bestorven is, is het niet genoeg afgehangen dan voelt het helemaal hard aan en zit er geen veerkracht in. Als het wel genoeg gehangen heeft zou het vlees mals moeten aanvoelen en als je er een putje indrukt komt dat langzaam terug. Ik hoop dat je deze uitleg een beetje verstaat. Dan nu schaperagout:
Ingrediënten:
lams of schapenvlees (geen bout of koteletjes die kan je beter op een andere manier klaarmaken)
per kilo vlees ongeveer 1/2 kilo ui. (ui in 2 snijden en dan in schijfjes)
wortel
selder (knolselder of witte)
prinsessenboontjes
raapjes
aardappelen
Bereiding:
Neem een vrij grote en vlakke kookpot.
Vlees kruiden met peper en zout, door de bloem halen, het teveel aan bloem afschudden en het vlees aanbakken in boter (a.u.b. GEEN olie gebruiken)
Als het vlees mooi gekleurd is uithalen en de ui aanstoven, als deze begint te kleuren voeg je de wortelen, selder en het vlees toevoegen.
Enkele teentjes look persen en toevoegen (naar smaak)
Bevochtigen met bouillon.
Een bouquet garni toevoegen.
Raapjes, boontjes en aardappelen toevoegen en op een heel zacht vuurtje een uurtje of twee (drie) laten stoven tot het vlees boterzacht is.
Net voor het opdienen overstrooien met gehakte peterselie.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps nog een belangrijk ingrediënt vergeten.
Tezamen met de bouquet garni ook een flinke tak rozemarijn toevoegen.
Blokjes snijden, provinciaalse kruiden, witte peper, zout, laten sudderen, beetje water en rode wijn, laat dit een kwartier staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een absoluut geweldig recept. Het lamsvlees is mals en sappig en heeft veel smaak.

Ingrediënten:

Porties : 2

2 lamskarbonades
2 bollen geroosterde knoflook
1/2 theelepel gedroogde tijm
zout en gemalen zwarte peper naar smaak
350 ml olijfolie, voor de marinade
250 ml rode wijn
3 eetlepels olijfolie
1 kleine ui, fijngesneden

--------------------------------------------------------------------------------

Bereidingswijze

Voorbereiding: 10min › Bereiding: 35min › Klaar in: 45min

1.De lamskarbonade in een ondiepe schaal leggen en aan beide zijden met geroosterde knoflook inwrijven. Kruiden met tijm, zout en peper. Olijfolie over het vlees gieten en een nacht in de koelkast laten intrekken.
2.Het vlees en de marinade uit de schaal verwijderen, inclusief gestolde restjes olie. Het vlees weer in de schaal leggen en met rode wijn overgieten. Gedurende 4 uur in de koelkast zetten.
3.In een grote, zware pan op een matig hoog vuur 3 eetlepels olie verhitten. De ui sauteren tot deze gaar is. Het lamsvlees toevoegen en gedurende 8-10 minuten per kant in een gesloten pan laten garen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als je de voorpoot of de lamslappen nog hebt is dit een lekker recept
heb je de zadel of de kotelletjes of de bout kan het ook maar dan heb je
minder stooftijd nodig
olijfolie om te bakken
500 g lamsvlees eventueel in blokjes gesneden'
2 uien gesnipperd,
3 teentjes knoflook geperst,
2 groene paprika in reepjes gesneden,
1 courgette in blokjes gesneden,
1 aubergine in blokjes gesneden,
350 g tomaten, ontveld en in stukjes gesneden,of blikje tomatenstukjes en een half blikje water
500 g aardappelen in blokjes gesneden,
5 dl bouillon van een rundvleesblokje
1 el tomatenpuree,
2 el fijngehakte peterselie,
tl gedroogde of verse tijm,
tl gedroogde of verse oregano
zout, peper naar smaak

Verhit de olie in een grote pan en bak hierin (op hoog vuur) het vlees rondom bruin.
Voeg de uien, knoflook, paprika′s, courgette, aubergine, tomaten en de aardappelen toe.
Bak alles onder voortdurend omscheppen 5 min.
Voeg de bouillon, tomatenpuree, peterselie, de tijm en oregano zout en peper toe.
Breng het geheel aan de kook. Draai de hittebron laag,
leg de deksel op de pan en laat alles ca. 75 min zachtjes sudderen tot het vlees en de groenten gaar zijn,en proef even of er genoeg kruiden in zijn en kruid anders even bij
of doe alles in een ovenschaal en zet de schaal in de oven
Zet de oven op 170 graden en laat het geheel in 2 1/2 uur tijd langszaam gaar worden
wel af en toe omscheppen

Toegevoegd na 11 minuten:
misschien ook nog iets voor je ,dit heb ik gisteren klaar gemaakt was ook heel erg lekker ,en kan je ook met andere stukken lamsvlees maken